Background

موفقیت در بورس

موفقیت در بورس

موفقیت در بورس

چگونه در بورس موفق شویم؟ سوالی می باشد که برای هر شخص فعال در بازار بورس ممکن است پیش بیاید برای اینکه در بورس موفق شویم باید به عوامل زیادی برای موفقیت در بورس توجه کنیم عواملی مانند اوضاع سیاسی اقتصادی داخل و خارج از کشور، وضعیت اقتصادی کشور، بازار، قیمت محصولات، بررسی صادرات و واردات و قیمت ارز، وضعیت اقتصادی شرکت. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که بررسی آن به شما برای کسب موفقیت در بورس کمک شایانی خواهد کرد. چگونه در بورس موفق شویم؟ اگر می خواهید در بازار بورس اوراق بهادار موفق شوید در ابتدا باید اطلاعاتی درباره اوضاع سیاسی و اقتصاد کلان در ایران و جهان به دست آورید. زیرا مسائل سیاسی بر بورس تهران شدیدا از تأثیر گذار بوده.بعد از کسب اطلاعات درباره مباحث سیاسی و اقتصادی کشور باید برای بررسی وضعیت شرکت ها و تشخیص کف و سقف قیمتی از ابزارهایی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی استفاده کنید.

تحلیل وضعیت اقتصادی کشور، بازار، قیمت محصولات، بررسی صادرات و واردات و قیمت ارز و … را در کل تحلیل بنیادی یا فاندامنتال می گویند. بیشتر بخوانید: بررسی جامع تحلیل بنیادی(فاندامنتال) و روش بنیادی در واقع بررسی وضعیت اقتصادی شرکت است تا معامله گر بفهمد آیا سود شرکت بیشتر می شود یا کمتر و بر همان اساس تصمیم می گیرد سهام آن شرکت را بخرد یا بفروشد. در روش تحلیل تکنیکال معامله گر دیگر کاری به وضعیت اقتصادی و صورت های مالی شرکت ندارد. بلکه تلاش می کند با نرم افزار سابقه ی قیمت سهم را به صورت نمودار یا چارت بررسی کند و تشخیص دهد قیمت سهم در آینده افزایش می یابد یا کاهش. معامله گر خوب علاوه بر داشتن اطلاعات درباره مسائل اقتصادی و سیاسی، گزارش های شرکت و چارت تکنیکال قیمت سهام بر برخی مفاهیم دیگر نیز مسلط است. از جمله روان شناسی خود و بازار، داشتن استراتژی معاملاتی، مدیریت سرمایه، تسلط بر احساسات و افکار خود، رعایت انضباط و رفتار حرفه ای، داشتن صبر و خویشتن داری، تحلیلگر خوب شاید اطلاعات و دانش خوبی داشته باشد ولی اگر بخواهد عملا در بازار بورس موفق شود نیاز به داشتن ذهنی آماده و روانی تربیت شده دارد.

بیشتر بخوانید: اصول و روش‌های تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و بورس مطالعه روی عوامل پایه ای سهم، شرط اول سرمایه گذاری موفق می باشد قبل از سرمایه گذاری بر روی سهم مورد نظر دقت کنید، صورت های مالی شرکت و سوابق قبلی مدیر شرکت را بررسی کنید. توجه داشته باشید که در بحث تحلیل بنیادی (Fundamental) حتی عملکرد صحیح مدیر نیز بر روی قیمت سهم تاثیر خواهد گذاشت. قبل از سرمایه گذاری، حداقل یک ماه سهم را مورد مطالعه قرار دهید. سابقه سهم را با استراتژی خرید و فروش خود مطابقت دهید و بررسی کنید با سیستم ترید خود چقدر در گذشته سود نصیب شما می شده. نسبت به سرمایه گذاری در بورس دید بلند مدت داشته باشید. در واقع خرید چند سهم و تشکیل سبد سهام برای کسب سود کلان و آن هم در مدت کوتاه بیشتر شبیه اعتقاد به قرعه کشی و شانس می باشد برای موفقیت در بورس، سرمایه گذار باید سرمایه گذاری خود را با رویکردی منطقی آغاز کند. به دنبال خرید سهمی باشید که ارزش ذاتی بالایی دارد و تلاش نکنید پیرو اطافیان خود در خرید سهم باشید. دنبال رو سرمایه گذاری بر روی سهمی که همه هستند نباشید چون ممکن است شما در شیفت اصلاحی خرید کنید و ضرر هم کنید درگیر نوسانات مقطعی نشوید و نسبت به هیچ سهمی متعصب نباشید! شما به عنوان معامله گری که با هدف موفقیت در بورس وارد این نوع از تجارت می شوید، نه از سودهای پی در پی خوشحال شوید و نه از ضررها و نوسانات بازار بترسید.

برای موفقیت شما باید با دید سرمایه گذاری وارد بازار بورس شوید نه به دلیل شغل و گذران زندگی..! در واقع هزینه فعلی زندگی شما باید از جایی تامین شود تا در صورت ضرر احتمالی، تحمل آن ضرر برای شما آسان شود. بیشتر بخوانید: ۱۷ توصیه قبل از خرید و فروش سهام در بازار پرتلاتم بورس با توجه به تمام توضیحات ارائه شده اگر تازه وارد بازار سرمایه شدید و فرصت یادگیری روش های تحلیل سهم را ندارید و می خواهید در بورس موفق شوید بهتر است که روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس را انتخاب کنید.

روش سرمایه گذاری غیر مستقیم توسط شرکت سبدگردان، ریسک معاملات را تا حد چشمگیری کاهش می دهد. درباره انواع روش های سرمایه گذاری در بورس بیشتر بدانید ویژگی های یک معامله گر موفق ویژگی های یک معامله گر موفق از ویژگی های یک معامله گر موفق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.معامله گر موفق می داند ریشه موفقیت او در درون خودش قرار دارد نه در بیرون و در بازار. معامله گر موفق می داند بازار بر اساس خواسته های او عمل نخواهد کرد و همه مسئولیت کارهای خود را بر عهده می گیرد.

۲. از تنبلی دوری می کند چون می داند هیچ موفقیتی آسان به دست نخواهد آمد .

۳. از احساسات مخرب مانند ترس، طمع، سرمستی، غرور، انتقام، ناامیدی و عصبانیت دوری می کند چون این احساسات می توانند بر عقلانیت آنها تأثیر بگذارند و خود شخص را به بزرگترین دشمن خودش تبدیل کنند

۴. انعطاف و قدرت پذیرش اشتباه را دارد هر انسانی ممکن است اشتباه کند اما مهم این است که وقتی به اشتباه خود پی می برد سریعاً جلوی آن را بگیرند و به اشتباه خود ادامه ندهد.

۵. بین بورس و قمارخانه تفکیک قائل است و این دو را شبیه به یکدیگر نمیداند. بورس بازاری مفید برای اقتصاد کشورها می باشد. حتما مطالعه کنید : چگونه به یک بورس باز حرفه ای شویم؟

۶. از دنباله روی عموم پرهیز می کند. معامله گر موفق با ذهنی آماده و تربیت شده تلاش می کند طبع عموم رفتارنکند.

۷. برای آگاهی از ریسک و خطرهای سهم مدنظر در تلاش است.

چند پیشنهاد و توصیه جهت پیشرفت و بهبود عملکرد در بازار بورس

۱. در ابتدا که هنوز تجربه کافی در زمینه بورس ندارید باید با مبالغ کم سرمایه گذاری کنید با به دست آوردن تجربه کم کم پول خود را برای سرمایه گذاری افزایش دهید

۲. یک دفترچه معاملاتی تهیه کنید و حتما بعد از هر معامله چه موفق و چه ناموفق آن را یادداشت نموده و تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید و تجربه کسب کنید که دلایل پیروزی و شکستتان چه بوده تا با مرور آن بتوانید پیروزی هایتان را بیشتر و شکست هایتان را کمتر نمایید.

۳. مدام به معامله نپردازید بلکه حتما بعد از هر شکست یا پیروزی مدتی استراحت کنید و از بازار دور بمانید تا از دور و با ذهنی آرام تر بازار را بررسی نمایید و برای آمادگی معامله و نبرد بعدی زمان داشته باشید.

۴. هیچگاه از روی ناچاری به سرمایه گذاری در بورس روی نیاورید. سرمایه گذاری در بورس مخصوص زمانی می باشد که شما درآمدی دارید و قصد دارید با اضافه ی درآمد خود فرصت سودسازی و سرمایه گذاری حداقل یک ساله برای رفاه بیشترتان ایجاد کنید.

۵. اینکه اگر در جایگاه یا شغل اصلی خود شخصی بسیار موفق یا سرشناس هستید دلیلی بر موفقیت شما در بورس نحواهد بود. بازار بورس به دلیل ویژگی هایی که دارد با تمام شغل ها و کارهای دیگر شما متفاوت است.

بیشتر بخوانید: ۹ باور غلط سرمایه گذاران در بورس برنامه ریزی در معاملات یکی از بزرگترین مشکلات سرمایه گذاران در بورس تصمیم گیری در لحظه می باشد بصورتی که در یک لحظه تصمیم می گیرند سهامی را بخرند یا بفروشند. این کار کاملا اشتباه می باشد، شخص باید برای معامله در بورس برنامه ریزی و هدف داشته باشد نمی شود که شخص بطور ناگهانی تصمیم به معامه بگیرد چون ممکن است همانطور که به طور ناگهانی تصمیم گرفته به طور ناگهانی هم سرمایه خود را از دست بدهد. در معامله با استفاده از برنامه ریزی سرمایه گذار بازار و سهام را از قبل به خوبی تحلیل کرده و میداند در چه قیمت ها و چه حجم هایی باید بخریم یا بفروشیم.

۹ نکته برای برنامه ریزی جهت انجام معاملات در بورس

۱. سبک و شیوه خود را مشخص کنید و در قالب هویتی مشخص فعالیت کنید یا فردی علمی و دقیق هستید که از قبل برنامه ریزی کرده و از روی آگاهی سرمایه گذاری می کند یا فردی هستید که منابع رانتی دارید و سفته بازید و از این سهم به آن سهم همواره در حال حرکت و تغییر جهت هستید.

۲. قیمت های حدودی برای خرید و حتی فروش را برای هر سهمی یادداشت کنید و حتی مبلغ مدنظرتان را برای هر سهمی به یاد داشته باشید.

۳. حتما برای خود مجموعه ای از قوانین را بنویسید و آن ها را رعایت کنید. این قوانین را بر اساس تجربه شخصی خود یادداشت کنید و هرازگاهی در صورت صلاحدید تغییرشان دهید تا سرانجام به مجموعه قوانین شخصی خود برسید.

۴. پیش از معامله کردن حتماً از نظر روانی و اخلاقی در وضعیت نرمال و مناسبی قرار داشته باشید.

۵. برنامه ریزی معاملاتی سه بخش دارد هر سه بخش را تکمیل کنید: قوانین ورود، قوانین خروج، مدیریت سرمایه.

۶. پیش از آغاز معامله کردن لیست سهام دلخواه خود را بنویسید و روی آن ها مطالعه کنید تا کاملاً فضای معاملاتی آن ها را بفهمید.

۷. همیشه به یاد داشته باشید که اصول پایه ای اقتصاد و فاینانس مهم هستند. در برنامه ریزی معاملاتی خود همیشه به اصول اساسی پایبند باشید و گول صحبت های اغراق آمیز دیگران را نخورید.

۸. روش خرید و فروش سهام خود را از قبل برنامه ریزی کنید. هم استراتژی دقیق خرید داشته باشید و هم استراتژی دقیق برای فروش.

۹. مدیریت سرمایه در معامله گری از تحلیل تکنیکال و بنیادی بسیار مهم تر است. هرگز بیش از ۱۰درصد از سرمایه را به سرمایه گذاری روی یک سهم اختصاص ندهید. اگر موفقیت آمیز بود کم کم بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: چرا افراد در بورس ضرر می کنند؟ چگونه می توان ریسک را مدیریت کرد مدیریت سرمایه چیست ؟

مدیریت سرمایه برای موفقیت در بورس مدیریت سرمایه به معنی کنترل ریسک و خطر می باشد. به بیان ساده تر میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط است. مدیریت سرمایه به ما می گوید حتما یک سیستم معاملاتی داشته باشیم و به اصول و مقررات خود احترام بگذاریم. به دلیل حضور پررنگ احساسات و هیجانات در بازار بورس برای موفقیت در این بازار اول باید ریسک را کنترل کنید و سپس به کسب سود بپردازید. بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای مدیریت سرمایه گذاری در بورس و موفقیت در آن قوانین مدیریت سرمایه تنوع بخشی در سبد سرمایه گذاری. تنوع بخشی حداقلی: برای مدیریت بهتر سبد سرمایه گذاری انتخاب چهار تا پنج سهم مناسب است. تعیین حد ضرر هرگز به یکباره تمام سرمایه خود را وارد بازار بورس نکنید. داشتن یک سیستم معاملاتی شخصی. هر روز تحلیل و بررسی کن ولی هر روز معامله نکن. بیش معامله گری ممنوع: معامله بیش از حد نتیجه ای جز گیج و خسته شدن و نهایتاً زیان ندارد. عادت های مهم برای یک سرمایه گذار طرز فکرتان را از خرید سهام به خرید کسب و کار تغییر دهید. عادت کنید سهام شرکت هایی را بخرید که کسب و کارشان را می فهمید. مهم ترین نکته در ابتدای سرمایه گذاری در بورس این می باشد که باید خودتان را بشناسید و سطح توقعات همیشه جلوی چشمتان باشد. اساس موفقیت در بورس را بر روی اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن قرار دهید نه حدس و گمان یا شایعات. هرگز با پولی که نمی توانید و نباید از دست بدهید در بازار بورس معامله نکنید. عادت کنید همه چیز را در بازار بورس با عدد و رقم و محاسبات بررسی کنید. سرمایه گذاری امری وقتگیر می باشد؛ به سخت کارکردن و وقت گذاشتن در بورس عادت کنید

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.