Background

شبکه سازی در کسب‌وکار

شبکه سازی در کسب‌وکار

شبکه سازی در کسب‌وکار

هر کسب و کاری خصوصا استارتاپ ها و شرکت های نوپا برای موفقیت نیاز به شبکه سازی دارد، خصوصا شبکه سازی چهره به چهره که بیشتر افراد در حوزه ی کسب و کار آن را ترجیح می دهند. وقتی شرکتی تاسیس می کنید هیچکس و هیچ چیزی ندارید. هیچکسی شرکت شما را نمی شناسد. موفقیت کسب و کار شما به چیزهایی که می دانید نیست، بلکه به افرادی که شما را می شناسند بستگی دارد. بنیانگذار یک استارتاپ، هر چند حرفه ای باشد، باید ارتباطاتی بگیرد در غیر اینصورت پولش را در بازاریابی هدر خواهد داد.
اکنون که در عصر ارتباطات به سر می بریم لازم است تا مهارت های ارتباط با آدم ها را نیز بیاموزیم و بدانیم که چگونه باید با آن ها سخن گفته و روابطی سازنده و مفید برقرار کرد. برای این که بتوانیم در عرصه کسب و کار خود موفق شویم نیاز داریم تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم و بدین وسیله خدمات یا محصول خود را به آنها ارائه دهیم. بدین منظور شبکه سازی برای کسب و کار معنا پیدا می کند و دانستن راه های آن اهمیت می یابد. از نظر برایان تریسی یکی از بهترین راه های ارتقای سطح زندگی و کسب و کار، ایجاد ارتباط و شبکه سازی مداوم با افراد حوزه کاری می باشد. نمی‌توانیم بگوییم شبکه سازی از چه زمانی وارد مجموعه دغدغه‌ی ما انسان‌ها شده است اما این را می‌دانیم که زمانی که شبکه سازی در کسب و کار برای نخستین بار مورد توجه قرار گرفت، بیشتر به عنوان ابزاری برای کاریابی و پیدا کردن شغل در نظر گرفته شد.


شبکه سازی(Networking) چیست؟

شبکه سازی این وعده را در دل خود دارد که می‌توانید با ایجاد ارتباط موثر، مسیر رشد و موفقیت را سریع‌تر از دیگرانی که صرفاً به تلاش و فعالیت تخصصی مشغول هستند طی کنید.
شبکه‌سازی، انتقال سریع و آسان اطلاعات را مهیا می‌کند.شما معمولاً هر روز در حال شبکه‌سازی هستید. وقتی در حال صحبت با یکی از دوستانتان هستید ممکن است به او دیدن یک فیلم، رفتن به رستوران خاص یا مطالعه کتابی جذاب را پیشنهاد دهید. همچنین ممکن است او از ملاقاتی که با فرد مشهوری داشته است با شما صحبت کند. دقیقاً مثل همین کاری که در زندگی شخصی خود انجام می دهید،می‌توانید در زندگی حرفه‌ای خود به منظور شکار فرصت‌های شغلی مناسب انجام دهید.
شبکه‌سازی یک فعالیت تجاری، اجتماعی-اقتصادی است که توسط آن، کسب و کارها و کارآفرینان برای ایجاد روابط تجاری و شناسایی، ایجاد و یا عمل بر فرصت‌های تجاری متعهد می‌شوند. اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به دنبال شرکای بالقوه برای همکاری و سرمایه‌گذاری می‌گردند. یکی از اهداف ضمنی شبکه‌سازی یا بهتر بگویم شبکه‌های تجاری ایجاد روابطی است که در آینده ممکن است برای ما فرصت‌های شغلی و یا پروژه‌هایی را به ارمغان آورد.این کار عمدتاً در رویدادهایی مانند کنفرانس‌ها، کنگره‌ها، سمینارها و دوره‌های آموزشی و یا بعضاً در جلسات اتفاق می‌افتد.
سازمان‌های حرفه‌ای معمولاً بسترهایی برای شبکه‌سازی مدیران و پرسنل خود ایجاد می‌کنند. به طور مثال با دیگر سازمان‌ها رویدادهای مشترکی را برگزار می‌کنند و یا پرسنل خود را به سمینارها و دوره‌های آموزشی می‌فرستند تا تعامل هرچه بیشتری با دیگر سازمان‌ها داشته و فواید زیادی را برای سازمان خود به ارمغان آورند.
برخی تصور می کنند اینکه به افراد مختلفی که در جلسات یا همایش ها و غیره می بینند کارت ویزیت خود را بدهند و سریعا خود را معرفی کنند به این معناست که شبکه سازی کرده اند در حالی که این موضوع کاملا اشتباه است و حتی در آینده نزدیک اگر به آنها نیاز داشته باشند و با آنان تماس بگیرند متوجه می شوند که این افراد حتی نامشان را نیز به یاد ندارند.
گروهی دیگر شبکه سازی را صرفا به معنای برقراری ارتباط با افراد جدید و برگزاری ملاقات ها و جلساتی برای رسیدن به اهداف و همکاری های تجاری می دانند که در آن هر دو طرف به دنبال کسب منفعت و سود از طرف مقابل خود می باشند.
محدود کردن این علم به اینگونه تعاریف سبب می شود تا از دیگر ابعاد و جنبه های این علم غافل شویم درحالی که علم شبکه سازی فرای این تعاریف می باشد و می تواند در روابط تجاری، شخصی و یا کسب و کارمان به ما کمک نماید.


چرا هر کسب و کاری نیاز به شبکه سازی دارد؟

جذب افراد با استعداد

با شبکه سازی می توانید با افراد با استعداد جدیدی آشنا شوید. شاید برای طراحی سایت به یک برنامه نویس نیاز داشته باشید یا برای تشکیل تیم فروش به یک مدیر فروش. اغلب اوقات بهترین فرد را نمی توانید از طریق آگهی استخدام پیدا کنید. افراد بااستعداد و حرفه ای معمولا در پشت صحنه حضور دارند و معمولا رزومه ی خود را در اینترنت قرار نمی دهند چون آنها از قبل شکار شده اند.

کشف استراتژی های جدید

از طریق شبکه سازی می توانید نکات و آموزه های جدیدی برای ساخت کسب و کارتان بیابید. اگر می خواهید شرکت شما بهترین مکان برای کار باشد، باید از فناوری ها و روندهای روز دنیا مطلع باشید. باید از رقبا جلوتر حرکت کنید و به این منظور نیاز به اطلاعات منحصر بفردی که از طریق شبکه سازی می توانید بدست آورید دارید.

کشف فرصت های جدید

شاید تا به حال این سوال برایتان پیش آمده باشد که دیگران چطور فلان پروژه ی جدید را گرفته اند یا قرارداد جدید را بسته اند؟
دلیلش این است که آنها با افراد مناسب ارتباط دارند. آنها با ارتباط با افراد مناسب کسب اعتبار می کنند. وقتی یک فرد مهم را بشناسید، او نیز می تواند شما را به یک فرد مهم دیگر معرفی کند. وقتی با شبکه ای از افراد مهم ارتباط داشته باشید، اصلا نمی توانید حدس بزنید چه فرصت های عالی برای شما ایجاد خواهد شد.

توسعه ی مهارت ها

می توانید برای یادگیری مهارت های گوناگون در کلاس ها و دوره های آموزشی شرکت کنید یا می توانید از افرادی که می شناسید کمک بگیرید. با توسعه ی مهارت ها می توانید به یک کارآفرین بهتر تبدیل شوید.

یافتن پشتیبان

گاهی اوقات شما به فردی نیاز دارید که با او در مورد یک مشکل کاری همفکری و گفتگو کنید. وقتی با افرادی ارتباط داشته باشید که شما را می شناسند، آن افراد می توانند به شما کمک کنند تا مشکل را از زوایای دیگر ببینید. ممکن است راه حل هایی به شما پیشنهاد دهند که هیچوقت قبلا به آنها فکر نکرده اید یا حداقل می توانند به عنوان یک دوست، گوش شنوایی برای حرفهای شما باشند. داشتن پشتیبان در دنیای کسب و کار و خصوصا استارتاپ‌ها ضروری است، حتما در این زمینه سرمایه گذاری کنید.


باور غلطی که موقعیت شغلی شما را به خطر می‌اندازد

تا به ‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا موقعیت‌های شغلی بسیار مهم و عالی هیچ‌وقت با آگهی پر نمی‌شوند؟ و یا تا به ‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی شرکت‌ها بدون شرکت در مناقصات همیشه پروژه‌هایی در دست انجام دارند؟ آیا در اطرافیانتان اشخاصی را دارید که همیشه پیشنهادهای شغلی بسیار خوبی برایشان وجود دارد؟ تنها کمتر از ۵۰% فرصت‌های شغلی به آگهی‌های استخدامی تبدیل می‌شوند. این بدان معناست که تعداد بسیار زیادی از فرصت‌های شغلی بدون اینکه آگهی شوند، پر می‌شوند. همان‌طور که متوجه شدید افراد موفق بهترین شغل‌ها را از طریق ” ارتباطات شخصی ”  پیدا می‌کنند. این افراد با کمک شبکه‌سازی به پیشرفت دست یافته‌اند. این را فراموش نکنید که اگر می‌خواهید مسیری طولانی بروید، تنها نمی‌توانید. به قول معروف «یک دست صدا ندارد».
افرادی که شبکه قدرتمندی از روابط را دارند سرعت و کیفیت انجام کارها به مراتب برایشان بیشتر از بقیه افراد است. 
اشتباه نکنید، شبکه‌سازی هیچ کار خلاف و اشتباهی نیست. برخی فکر می‌کنند این کار یعنی سوءاستفاده از موقعیت و یا برخی فکر می‌کنند شبکه‌سازی یعنی حق دیگران را خوردن. اما این حرف‌ها اشتباه است. زیرا هرکسی می‌تواند شبکه سازی کند و این به موقعیت و سن ربطی ندارد. شبکه‌سازی و استفاده از شبکه‌ای از روابط قدرتمند جادوی روابط عمومی و ارتباطات است، و نه چیز دیگر.
به سختی می‌توانیم کسی را پیدا کنیم که اهمیت شبکه‌سازی را انکار کند. همه می‌دانیم که شبکه‌سازی، می‌تواند به رشد و موفقیت ما کمک کرده و همچنین، انرژی و زمان مورد نیاز برای دستیابی به اهداف و خواسته‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.


فرمول من به توان ما

بر خلاف این حقیقت که هیچ کار مهمی در زندگی به تنهایی انجام نمی شود، ما نسل اندر نسل با عقده قهرمانی و خود محوری زندگی کرده‌ایم. در سیستم آموزشی کشور به ندرت مهارت های ایجاد ارتباطات را آموزش می دهند. قسمتی از این مشکل به آنجا بر می گردد که داستان زندگی یک انسان خود ساخته همیشه به فرجامی خوش، ختم می شود و از آنجایی که این داستان‌ها هستند که به ما القا می کنند در این دنیای آشفته چگونه می شود دوام آورد، خود ساخته بودن برای ما تبدیل به ارزش شده است. تمام الگوهای کودکی ما تجسم عینی از ” فرد گرایی ” است. ولی این روایات متعصبانه همیشه نمی توانند حقیقت را به نفع خود مخفی کنند. واقعیت این است که شبکه های اجتماعی و ارتباطات یکی از مهم‌ترین دارایی های افراد موفق در زندگی بودند و طبیعتاً نقش عمده ای در موفقیت آن‌ها ایفا کردند. اگر زندگی نامه افراد موفق را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که آن‌ها هم از حمایت افراد زیادی برخوردار بوده‌اند. همان گونه که جدا کردن فرد از محیطی که به آن تعلق دارد امری غیرممکن است، روایت کردن داستان موفقیت افراد نیز جدای از بافت اجتماعی اطرافشان روایتی ناقص خواهد بود.
ممکن است با خود بگویید چه چیزی باعث موفقیت من می شود؟ جواب این است هر دو عامل فرد و تیم حائز اهمیت هستند. گفتن “من” در مقابل ” ما ” نادرست است زیرا موفقیت حرفه ای شما به غیر از قابلیت های فردی‌یتان، به توانایی تیم‌تان برای برجسته کردن آن قابلیت‌ها نیز وابسته است. اگر بخواهیم به صورت خلاصه موارد بالا را بیان کنیم باید از فرمولِ من به توان ما استفاده کنیم.
این فرمول نشان می دهد که قدرت فردی با کمک سایر اعضای تیم به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند، همچنین اثبات می کند که اگر صفر را به توان هزار برسانیم حاصل برابر با صفر خواهد بود. به عبارت دیگر گروهی که از تخصص فردی بهره نبرده باشد اثرگذار نخواهد بود.


چگونه شبکه سازی کنیم؟

برای این کار ابتدا لازم است تا بلد باشید با افراد چگونه صحبت و رفتار کنید. در حقیقت نیاز به آموختن مهارت های کلامی و رفتاری دارید. چرا که در این راه نیاز به برقراری ارتباط با افراد دارید و هرچه سریع تر بتوانید ارتباط برقرار کنید، سریع تر هم می توانید به اهداف خود از جمله فروش بیشتر، اموختن مهارت هایی که به آنها علاقه دارید، بهبود سیستم کسب و کار، دست یابی به فرصت های شغلی مناسب و سایر اهداف شخصی یا تجاری برسید. 
دوم اینکه باهوش باشید و موقعیت را به درستی برای هر کاری که میخواهید انجام دهید بررسی نمایید. به رفتار و کلام خود یک به یک توجه کنید، همچنین سعی کنید در جمع، سخنان و برخورد ها را پیش بینی کنید. بدین طریق می توانید تصمیم بگیرید حرفی را بزنید یا نه، با افراد می توانید شوخی کنید یا نه، افراد قدرت پذیرش اعتقاد و نظر و انتقاد شما را دارند یا خیر و غیره.
سوم اینکه بدانید نوع برخورد شما با مسائل و انرژی و کلامتان بر روی افراد تاثیر گذار می باشد. پس تلاش کنید شخصی مثبت نگر نسبت به مسائل باشید و با کلام مثبت و پر انرژیتان افراد را جذب خود کنید. این امر از اصول بازاریابی مدرن نیز به حساب می آید. انسان ها به طور طبیعی از افرادی که نگرش منفی دارند و بدبین هستند دوری می کنند پس تلاش کنید در این دسته نباشید. به اطرافیانتان کمک کنید و به آنها در مشکلات دلگرمی دهید تا به اهدافشان نزدیک تر شوند. این کار حال شما را نیز خوب تر می کند و آنها نیز در جاهایی که نیاز دارید به کمکتان می آیند. در این راه سعی کنید با افراد منفی نگر در ارتباط نباشید چرا که این افراد شما را در کارها نا‌امید می کنند و مانع از پیشرفتتان می شوند.


باید ها و نباید ها

در راستای شبکه سازی برای کسب  کار، باید ها و نباید هایی وجود دارد که به شما در بهبود روابطتان کمک می نماید.

1. با افرادی ارتباط برقرار کنید که بتوانند خطاهای شما را کاهش دهند و توصیه هایشان برای شما سودمند باشد نه زیان آور.
2. الزاما داشتن شبکه ای بزرگتر بدان معنا نیست که کارمان را به خوبی انجام داده ایم و ارتباطات قدرتمندی داریم.
3. شبکه ای مفید، شبکه ای است که در زمانی که به آن نیاز داریم بتواند نیازمان از جمله سرمایه، دانش و غیره را در اختیارمان قرار دهد و سبب تقویت سیستم فروش سازمان گردد. 
4. در کمک رساندن پیش قدم شویم. به افراد در راه رسیدن به اهدافشان کمک کنیم قبل از آنکه از آنها کمکی بخواهیم.
5. بزرگترین اشتباه آن است که در ابتدای آشنایی از افراد بخواهیم کاری برایمان انجام دهند.
6. همیشه کارت ویزیت به همراه داشته باشید و از افراد کارت ویزیتشان را بخواهید. این بدان معنا نیست که صرفا تعداد زیادی کارت را نزد خود جمع کنیم و هیچ گونه استفاده ای از آن نکنیم. سعی کنید مدام با افراد در ارتباط باشید تا شما را به خاطر بسپارند و دائما پیگیر باشید.
7. با افرادی شبکه سازی کنید که در زمینه هایی که نیاز دارید از شما قدرتمند تر باشند. همچنین در آشنایی به نقاطی که در آن از طرف مقابل قدرتمند ترید اشاره کنید تا آنها هم تمایل برای برقراری ارتباط با شما را داشته باشند.
8. در طول مکالمه سعی کنید نقاطی مشترک در بینتان پیدا کنید. این به شکل گیری هر چه بهتر رابطه کمک می کند.
مهارت های شبکه سازی و مهارت های لازم جهت موفقیت در کسب و کار اگرچه ساده به نظر می آیند اما نیازمند تمرین و تکرار می باشند. 


مهارت های شبکه سازی

ایجاد روابط

یکی از تکنیک های فروش موفق و کلید تجارت و شکار موفقیت آمیز، ایجاد روابط قوی در طول زمان با مردم است. قبل از درخواست کمک، ابتدا ارائه چیزی، بسیار مهم است. شما می خواهید کسی باشید که تصور می شود ارزش ارائه می دهد و یک ارتباط مثبت و مفید برای داشتن آن وجود دارد. برای ایجاد شبکه ای از دوستان حرفه ای، باید آزادانه و صادقانه عمل کنید و واقعاً درگیر اهداف آنها باشید. به نیازهای آنها بیشتر از نیازهای خود علاقه مند باشید. سوالات باز بپرسید و آنها را به عنوان افراد و منبع کمک بشناسید.

در تماس بودن

با شیوع رسانه های اجتماعی، مردم عادت دارند که به جمع آوری دوستان اجتماعی به عنوان شکلی از "شبکه سازی" بپردازند. مهارت های خوب شبکه سازی مربوط به، به دست آوردن مخاطبین جدید در LinkedIn نیست. شبکه در طول زمان در حال توسعه روابطی است که از نظر دو طرف سودمند است اما ممکن است بتواند به شما در یک شغل یا فعالیت تجاری در ابتدا یا در آینده کمک کند. تلاش در مسیری را که روابط طولانی مدت قوی با اتصالات مهم ایجاد می کنند، در اولویت قرار دهید.

اهرم ارتباطات تأثیرگذار

در مهارت های شبکه سازی، همانند فروش، رمز موفقیت اولویت دادن به مواردی است که احتمالاً بیشترین نتیجه را می دهند. این روش یک روند طبیعی در تعیین افرادی است که باید با آنها درگیر شویم، چه از نظر اجتماعی و چه از نظر حرفه ای. معیارهایی که شما برای تعیین تأثیر استفاده می کنید با توجه به اهداف شما تعیین می شود، اما همه اینها از دانستن اینکه می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید و سپس ترسیم مراحل منطقی بعدی از آن نقطه به بعد شروع می شود.

مثبت ماندن

اکثر افراد بلافاصله بازدهی را مشاهده نمی کنند و پس از آن منصرف می شوند، اما اگر می خواهید نتیجه بگیرید، باید برای یک دوره طولانی مدت در شبکه های تجاری سرمایه گذاری کنید. توسعه مهارت های شبکه سازی کسب و کار شما یک سرمایه گذاری بلند مدت است و یک مسیر کوتاه مدت نیست. با مثبت ماندن، اطمینان حاصل خواهید کرد که سرانجام در صورت ملاقات با کسی که می تواند به شما کمک کند، بازهم قادر خواهید بود که اولین برداشت عالی را ارائه دهید و همچنین دلیل محکمی برای اینکه او باید در شغلتان به شما کمک کند، ارائه دهید.

مهارت های ایمیل خود را بهبود ببخشید

در حالی که رسانه های اجتماعی به بخشی مهم از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، اما هیچ چیز با یک ایمیل خوب قابل قیاس نیست. ایمیل ها همچنان روش اصلی برقراری ارتباط در تجارت و شبکه سازی هستند، اما برخی از نکات مهم برای خواندن و عمل کردن به آن در حوزه ایمیل مارکتینگ شما وجود دارد. همیشه ایمیل را کوتاه، آماده و آسان نگه دارید و بیشتر روی گیرنده تمرکز کنید. بهتر است کمی در مورد گیرنده تحقیق کنید و سپس ایمیل را متناسب با مخاطبین مشترک، علایق یا کارهای خاصی که آنها دنبال می کنند، ارسال نمایید.

شبکه سازی را به یک فعالیت منظم تبدیل کنید

این راه حل ما برای یکی از سوالات رایج در مورد شبکه است: چگونه شروع کنم؟ اگر نگران این هستید که وارد شبکه سازی شوید یا اینکه چطور می توانید آن را به عنوان یک عادت حفظ کنید، فقط این یک استراتژی ساده را دنبال کنید هر روز (یا دو بار در هفته و غیره)، با یک نفر تماس بگیرید. حتی اگر طرف مقابل از شما چیزی نپرسید یا صحبت کوتاهی بود اشکالی ندارد. می توانید با آنها فقط از طریق یک ایمیل در ارتباط باشید که احترام یا علاقه متقابل شما نسبت به کاری را که انجام می دهید، نشان دهد، به یاد داشته باشید که شما فقط می خواهید به شخص مقابل، حضورتان را یاد آور شوید.

بدانید که به چه کسی میخواهید دسترسی یابید

درک این مورد نباید مشکلی برایتان داشته باشد، اما اگر تا به حال ایمیل ناخواسته ای دریافت کرده اید که احساس کرده اید یک پیام اسپم است اما در واقع چنین نبوده، می دانید منظور من در اینجا چیست. مهمترین نکته ای که باید در اینجا بخاطر بسپارید این است که اگر می خواهید با یک شخص تأثیرگذار ارتباط برقرار کنید، این مسئله حتی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود، نه به این دلیل که ذاتاً این افراد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، بلکه به این دلیل که احتمالاً افرادی را به عنوان رقیب دارند که سعی می کنند دائماً به آنها برسند.
شما می توانید با انجام تحقیقات خود و در واقع شناختن برخی از حقایق درباره شخصی که قصد دارید با او تماس بگیرید، فراتر از موارد "سطحی اولیه" که همه از قبل می دانند، بروید و برجسته شوید. یک مشاور کسب و کار حرفه ای و با تجربه می تواند سرعت شما را در رسیدن به موفقیت و رشد کسب و کار بهبود بخشد.


چطور می توانید مهارت های شبکه سازی خود را افزایش دهید؟

این‌کار با ورود به جامعه شروع می شود. علتی که بسیاری از کارآفرینان نمی توانند شبکه سازی کنند این است که از این کار هراس دارند. آنها باور ندارند که دیگران می خواهند آنها را بشناسند بنابراین در خانه می نشینند و از شبکه سازی اجتناب می کنند. باید در مکان های مختلفی، چه اینترنت چه دنیای واقعی قرار بگیرید. بر رابطه سازی متمرکز شوید و با دیگران مثل یک دوست رفتار کنید نه فرصت! قرار نیست از هیچکس فقط سود ببرید. قرار است ارتباط بگیرید و به اندازه ای که از دیگران سود می برید به آنها نیز سود برسانید.


حرف آخر

شبکه سازی یک امر دائمی است.
بزرگترین اشتباهی که بنیانگذاران یک شرکت یا استارتاپ مرتکب می شوند این است که برای مدتی کوتاه اقدام به شبکه سازی می کنند. شبکه سازی یک امر دائمی است که نباید هیچوقت متوقف شود. با تغییر بازار لازم است تعداد افرادی که در شبکه ی شما وجود دارند را افزایش دهید. همیشه دلیلی برای شبکه سازی وجود دارد.
ارتباطات، مسئله بسیار مهمی است زیرا افرادی که با آن زمان‌تان را سپری می کنید شخصیت و آینده شما را می سازند. رفتارها و باورها مُسری هستند. شما خیلی سریع دچار همان احساساتی می شوید که دوستان‌تان داشته یا دارند. مدتی بعد متوجه می شوید که شما هم مشغول انجام کارهای آن‌ها شده‌اید و با گذشت بیشتر زمان، ارزش‌های‌تان نیز با آن‌ها یکی می شود. اگر دوستان‌تان از آن دسته افرادی هستند که کارها را به انجام می رسانند، احتمال آنکه شما نیز به جرگه آن‌ها بپیوندید بسیار زیاد است. سریع‌ترین راه تغییر، هم نشینی با افرادی است که هم اکنون در مسیری قرار دارند که شما در آرزوی ورود به آن هستید.
اما جدای از همه این مطالبی که گفته شد، اگر همکاران خوبی در کسب و کار خود نداشته باشید، نمی‌توانید شبکه با کیفیتی ایجاد کنید. شبکه‌ای که بیشتر مایه‌ی پس رفت شما است تا پیشرفت. 

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.