Background

رقابت بیت کوین با طلا و بورس

رقابت بیت کوین با طلا و بورس

رقابت بیت کوین با طلا و بورس

هر بیت کوین ساعت ۱۴ بعدازظهر روز شنبه به وقت اروپای مرکزی (۱۶:۳۰ به وقت تهران) به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۲ دلار معامله شد. این در حالی است که بهای بیت کوین روز ۱۶ دسامبر (۲۶ آذر) برای اولین بار از ۲۰ هزار دلار فراتر رفته بود. قیمت نخستین ارز رمزنگاری شده جهان دو روز مانده به پایان سال ۲۰۲۰ از مرز ۲۸ هزار دلار عبور کرده بود.

موج اخیر افزایش قیمت بیت کوین ماه اکتبر گذشته به دنبال راه اندازی امکان خرید و فروش بیت کوین و همچنین امکان پرداخت با این ارز مجازی از سوی «پی پل» (PayPal)، شرکت آمریکایی فعال در زمینه تجارت الکترونیک آغاز شد. این در حالی است که بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری که تاکنون رویکردی محتاطانه در برابر بیت کوین اتخاذ کرده بودند نیز اکنون به خرید این ارز دیجیتالی روی آورده‌اند. استفاده سرمایه‌گذارهای سنتی از بیت‌کوین تازه آغاز شده است بانک آمریکایی «جی پی مورگان» از سیاست حمایتی بانک های مرکزی در برابر بحران شیوع کرونا که منجر به افزایش نقدینگی شده است به عنوان یکی از دلایل رونق بیت کوین یاد می شود. بانک آمریکایی «جی پی مورگان» مانند بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و بانکداری در این کشور به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال روی آورده است.

این بانک اخیرا درباره موج سرمایه گذاری در بیت کوین اعلام کرد که «استفاده سرمایه گذارهای سنتی از بیت کوین تازه آغاز شده است.» پیروزی بیت‌کوین در رقابت با طلا و بورس؛ بازده ماهانه نخستین رمزارز جهان به ۵۰ درصد رسید سرمایه گذاری در بیت کوین در حالی که نرخ بهره پائین است به بسیاری از سرمایه گذاران امکان می دهد تا محل سرمایه گذاری های خود را متنوع تر کنند. این در حالی است که قیمت بیت کوین از ماه مارس گذشته (همزمان با موج اول شیوع کرونا در کشورهای غربی) نسبت به بسیاری از شاخص های بورس از جمله شاخص «اس اند پی ۵۰۰» (S&P 500) که شامل سهام های برتر از جمله سهام شرکت هایی همچون اپل، توئیتر و نتفلیکس می شود نوسان کمتری داشته است. با این حال سرمایه گذاری در بیت کوین همچنان در مقایسه با خرید طلا پرخطرتر محسوب می شود. نتیجه یک نظرسنجی از سرمایه گذاران در پایان سال ۲۰۲۰ نشان داده بود که بیت کوین به یکی از سه محل اصلی سرمایه گذاری تبدیل شده است. تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که بهبود وضعیت طلا و شاخص دلار آمریکا می‌تواند بر روی حرکت صعودی بیت‌کوین (BTC) تأثیر منفی بگذارد. دن تاپیرو (Dan Tapiero)، سرمایه‌گذار معروف و هم‌بنیانگذار شرکت 10T Holdings، اعلام کرد که پس از یک پولبک ۸۰ روزه، بازار طلا دوباره در حال رونق گرفتن است. با این حال، افزایش قیمت طلا ممکن است به کاهش قیمت بیت‌کوین منجر شود.

ارز دیجیتال بیت‌کوین، طی سه ماه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد و توانست پس از سه سال، رکورد تاریخی خود را شکسته و سقف قیمت جدیدی را در کوین‌بیس (Coinbase) و چند صرافی‌ رمزارزی دیگر ثبت کند. با وجود این، در صورتی که طلا همزمان با دلار آمریکا شروع به بازگشت کند، اصلاح قیمت بیت‌کوین یک تهدید واقعی خواهد بود. بیشترین خروجی و نقدینگی طلا در سه هفته‌ی گذشته. به گفته‌ی تاپیرو، بزرگترین نقدینگی طلا در سه هفته‌ی گذشته، احتمال روند صعودی آن را افزایش می‌دهد. با این حال، برخی ممکن است بهبود قیمت طلا را یک عامل مثبت برای بیت‌کوین در میان مدت تلقی کنند.

به گفته‌ی این گروه، از آن‌جایی که روز به روز سرمایه‌گذاران بیشتری به بیت‌کوین، به‌عنوان روشی برای ذخیره‌ی ارزش روی می‌آورند، روند صعودی طلا می‌تواند به سود این ارز دیجیتال باشد. از سوی دیگر، احتمال قوی‌تری نیز وجود دارد مبنی بر این‌که، رالی بیت‌کوین با خروج نقدینگی از بازار طلا همزمان خواهد شد. به این معنا که، رالی بزرگ طلا می‌تواند بر جهش کوتاه مدت قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد. علاوه‌بر افزایش قیمت طلا، روند صعودی ارزش سهام ایالات متحده نیز عامل دیگری است که باید در نظر گرفته شود. بازار سهام ایالات متحده به‌دلیل تأمین نقدینگی بی‌سابقه از سوی بانک مرکزی این کشور، در حال رشد است. ترکیبی از تورم متوسط و شرایط مالی آرام، ارزش بازار سهام را به بالاترین سطح خود رسانده است. در همین راستا، Jan Nieuwenhuijs، یک کارشناس مالی مستقل اظهار داشت که بازار سهام ایالات متحده، بهترین ماه خود را از سال ۱۹۸۷ میلادی تجربه کرده است. این احتمال وجود دارد که تداوم روند صعودی ارزش بازار سهام ایالات متحده، می‌تواند باعث شود که در کوتاه مدت سایر دارایی‌ها، مانند بیت‌کوین، دیگر برای سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی جذاب نباشند. در حال حاضر، بسیاری از تحلیل‌گران و معامله‌گران، از جمله مایکل ون دو پوپه (Michael van de Poppe)، بر این باورند که پس از رد مجدد قیمت بیت‌کوین در نزدیکی ۲۰هزار دلار، این ارز دیجیتال در معرض خطر افت شدیدتر به سطح ۱۸،۶۰۰ دلار قرار دارد. در همین حال، مایکل سایلور (Michael Saylor)، مدیر عامل شرکت هوش تجاری مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، اخیرا از خریداری ۲،۵۷۴ واحد بیت‌کوین دیگر با قیمت متوسط ۱۹،۴۲۷ دلار، در مجموع به ارزش ۵۰ میلیون دلار خبر داد. با این اقدام، تعداد کل بیت‌کوین‌های این شرکت، به ۴۰،۸۲۴ واحد رسید.

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.