Background

تکنیک هایی که شما را به یک سخنران حرفه ای تبدیل میکند

تکنیک هایی که شما را به یک سخنران حرفه ای تبدیل میکند

تکنیک هایی که شما را به یک سخنران حرفه ای تبدیل میکند

به قلم ایمان نیک نژاد مدیرعامل مجموعه نرم افزاری پروشا

6 تکنیکی که شما را به یک سخنران حرفه ای تبدیل میکند :

1. اعلام کنید میخواهید سخنرانی تان را تمام کنید : اگر به سخنرانی های افراد آماتور و ناآشنا به اصول سخنرانی گوش داده باشید، حتما شاهد این اتفاق بوده اید که در انتهای سخنرانی گیج و سردرگم شده اید از صحبت های سخنران. مردم، زمانی که به صحبت های شما گوش می سپرند، اگر هیچ علامت “در حال اتمام”-ی از شما دریافت نکنند، هرگز گفته های شما را جمع بنده نخواهند کرد و برای همیشه از خاطرشان خواهد رفت. پس از این به بعد، قبل از اتمام سخنرانی تان، به حضار و یا به مخاطبتان لابه لای صحبت تان اعلام کنید که در حال اتمام سخنرانی تان هستید، و یا زمان سخنرانی تان تا دقایقی پایان می پذیرد. برای مثال به چند مورد جمله بندی زیر دقت کنید که میتوانید در سخنرانی تان استفاده کنید : · “برای جمع بندی آخر سخنرانی ام، اجازه بدهید یک سوال از حضورتان بپرسم…” · “به علت ضیغ وقت، اجازه بدهید تمام صحبت هایم را یکبار دیگر به صورت خلاصه مرور کنیم…” · ” وقت سخنرانی من هم رو به پایانه اما یه نکته ای خدمتتون عرض کنم… “ · ” در آخر … “ · ” جان کلام مطلب این بود … “

2. همیشه خلاصه ای ارائه کنید : تحقیقاتی که توسط شرکت بیمه Lloyd TBS در سال 2008 به منظور افزایش فروش بیمه انجام شد، نتایج حیرت انگیزی بدست آمد : میزان تمرکز افراد بالغ هنگام شنیدن صحبت های طرف مقابل حدود 5 دقیقه است. در دنیای امروز، تلفن های همراه، شبکه های اجتماعی با بروزرسانی سریع، استرس کاری و فشار مالی، اجازه نمیدهد مخاطب شما، تمام حواسش را برای ساعت ها در اختیار شما قرار دهد. اگر میخواهید یک سخنران حرفه ای و به یاد ماندنی داشته باشید، باید خلاصه ای از مطالبتان را در انتهای سخنرانی هایتان به طرق مختلف تکرار کنید… مخاطب از تکرار مطالب مفید هرگز ناراحت نخواهد شد. یکی از شیوه هایی که میتوانید از تکرار خلاصه مطالبتان اجتناب کنید، خلاصه نویسی و تایپ و تکثیر آن بین حضار است. تا برای همیشه نزد خودشان داشته باشند و هر زمانی نیاز به یادآوری داشتند، در برگه از قبل خلاصه مطالبتان را پیدا کنند.

3. درخواست کنید اقدامی صورت دهند : هدف اصلی سخنرانی، ترغیب شنونده است. شاید محتوای سخنرانی شما اطلاعات باشند و یا جنبه سرگرمی داشته باشد، اما در زمان های خاصی نیاز دارید واکنشی از سوی حضار دریافت کنید. برای این منظور از حضار بخواهید کاری که شما میخواهید انجام دهند. در حال ارائه محصولتان نزد سرمایه گذار هستید و نیاز تامین مالی دارد؟ نیاز به اجرای راه حلتان دارید؟ نیاز به جمع کردن پول برای خیریه ای دارید؟ میخواهید فروش کارمندان فروش تان افزایش یابد؟ و یا اصلا میخواهید با شما موافقت کنند؟ از شنونده ها بخواهید. برای مثال، جان اف. کندی، رئیس جمهور چند دوره قبل آمریکا در سخنرانی اش در سال 1961، از این تکنیک چنین استفاده کرد “نپرسید کشورتان چه کاری برایتان انجام داده؟ بلکه از خودتان بپرسید شما چه کاری برای کشورتان انجام دادید؟”

4. سخنرانی و صحبت هایتان را باشکوه تمام کنید : تا به حال به سخنرانی سخنرانی گوش دادید که انتهای سخنرانی اش را با گفتن جمله “همین… سوالی هست؟” یا “تشکر” و یا گفتن یک کلمه ی “همین.” تمام کند؟ سرد، خسته کننده و بی تاثیر. دقیقا انتهای سخنرانی تان مهم ترین بخش سخنرانی تان است، اگر بهترین صحبت ها و اطلاعات را در طول سخنرانی ارائه کرده باشید اما در انتهای سخنرانی ،صحبت هایتان را بد تمام کنید، مردم سخنرانی شما را “بد” خطاب خواهند کرد. این یک اصل است و نمیتوانید کاری کنید. شما باید انتهای سخنرانی تان ،غیر منتظره و بسیار باشکوه تمام کنید، برای مثال، پاتریک هنری، فرمانده ارشد نظامی آمریکا در جنگ جهانی دوم، به منظور کسب اجازه برای حمله به ژاپن در مجلس سنای آمریکا چنین سخنرانی خود را پایان داد “یا آزادی عمل را به من بدهید …یا مرگ را.” و یا وینستون چرچیل، نخست وزیر انگلستان در جنگ های جهانی، برای مردمش چنین سخترانی اش را تمام میکند “اجازه بدهید مجددا عقیده ام را بازگو کنم… این بهترین ساعاتشان خواهد بود که در حال گذران است.” و بلاخره سخنران تاریخی، مارتین لوتر کینگ در سخنرانی مشهورش “خدای بزرگ را شکر میکنم، حداقل آزاد هستیم.”

5. پازل را حل کنید : آنتوان چخوف، نویسنده و نمایش نویس مشهور، اصولی را برای نویسندگان نوپا به نام “اصول چخوف” نوشته است که به شرح زیر است : “اگر در اولین فصل نمایشتان به حضار میگویید رگباری از دیوار آویزان است، بهتر است در فصول 2 یا 3 آن رگبار استفاده شود… اگر هیچ شلیکی از آن رگبار دیده نشود، بسیار بهتر است آنرا از داستانتان حذف کنید.” اگر در ابتدای سخنرانی تان برای حضارتان نقل قولی بازگو میکنید، عکسی به انها نشان میدهید و یا سوالی بی جواب از آنها می پرسید، بهتر است در اواسط یا انتهای سخنرانی دلیل آنرا برایشان شرح دهید، اگر هیچ ارتباطی با محتوای ادامه ی سخنرانی تان ندارد، بهتر است آنرا بازگو نکنید و ابهام برای شنوندگان ایجاد نکنید.

6. با پرسش و پاسخ، سخنرانی تان را جمع بندی نکنید : یکی از عمده ترین اشتباهات سخنرانان ،ارائه بخش پرسش و پاسخ در انتهای سخنرانیشان است. فرصت پرسش و پاسخ را در اواسط زمان سخنرانی تان قرار دهید و اختیار پایان سخنرانی تان را بدست خودتان بگیرید. آخرین کلامتان، معمولا اولین کلام به خاطر سپرده در ذهن شنوندگان خواهد بود. بنابراین برای یک پایان خوب، یک ارائه عالی، یک درخواست اقدام و یک جمله پایانی میتواند برای همیشه سخنان شما را در ذهن شنوندگان حک کن

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.