Background

تحقیقات بازار (Marketing Research) چیست؟

تحقیقات بازار (Marketing Research) چیست؟

تحقیقات بازار (Marketing Research) چیست؟

تحقیقات بازار به زبان ساده یعنی فرایندی که در آن با جمع‌آوری داده یا اطلاعات تلاش می‌کنیم تا بازار و مشتریان را درک کنیم؛ این درک کردن یعنی کشف فرصت‌ها، بررسی مشکلات، پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای فروش بیشتر، ارزیابی کارهای بازاریابی در حال انجام و خلاصه تحقیق برای هر چیزی که به بهتر شدن بازاریابی کمک می‌کند.
در واقع تحقیقات بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک و هدفمند از داده‌هایی در مورد بازار هدف، رقابت و محیط است.

چرا به تحقیقات بازار  نیاز داریم ؟

با کمک تحقیقات بازار هدف، شرکت یا استارت آپ شما به مقادیر گسترده‌ای از داده‌های عملی از منابع مختلف دسترسی پیدا می‌کند. انجام روشهای مختلف تحقیقات بازار برای  شرکت‌ها و استارت آپ‌ها، داده‌هایی را به ارمغان می‌آورد که در تصمیم‌گیری در مراحل مختلف کسب‌وکار شما از اهمیت بالاتری برخوردار است.

مزایای تحقیقات بازار برای کسب‌وکارها 

-چشم انداز صنعت و بازار: 

تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند بینش و پیش‌بینی روند آینده در مورد بخش اقتصادی، بازار هدف، رفتار بازار سهام و رفتار مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنید.

-اندازه بازار:

درک اندازه بازار یکی از مولفه‌های مهم برنامه‌ریزی استراتژیک بازار و تصمیم‌گیری است. شما با کمک تحقیقات بازار، بزرگی بازاری که به عنوان هدف تعیین کرده‌اید را به شکل دقیق‌تری برآورد خواهید کرد.

-روند بازار: 

شرکت‌های تجاری باید روند بازار را درک کنند، تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات تجاری آینده را بگیرند. تحقیقات بازار کمک می‌کند که درک بهتری از روند بازار، تمایل‌های بازار و سلایقی که اکنون در بازار وجود دارد را بهتر بشناسید.

-تحقیق و درک رقبا:

شناخت رقبا به شما کمک می‌کند تا با داشتن یک طرح تجاری مناسب، قیمت بهتری داشته باشید و محصول خود را در بازار جای دهید.

-شخصیت خریدار مشتری:

درک شخصیت خریدار خود برای پیش‌برد توسعه محصول، زمینه‌های فروش و هر آنچه مربوط به جذب مشتری و حفظ آنها است، امری حیاتی است. در تحقیقات بازار، شما شخصیت خریدار یا پرسونایی که تعریف کرده‌اید را دنبال می‌کنید تا بتوانید یک درک اولیه از اینکه آیا پرسونای خودتان را درست انتخاب کرده‌اید یا خیر داشته باشید.

-بخش‌های بازار:

مشتریان خود را بر اساس ویژگی‌هایی مانند جنسیت، سن، درآمد، شغل و غیره به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید تا محصولات را برای آنها بهینه کنید.

-سهم بازار رقیب:

بازیکنان برجسته بازار و عملکرد آنها را در مقایسه با عملکرد خود شناسایی کنید تا اقدامات مفید بیشتری انجام دهید.

-قیمت‌گذاری محصول:

ارزش مشتری را نسبت به محصول درک کنید و قیمت‌گذاری رقابتی را تعیین کنید.

-بازاریابی محصول:

زمینه‌های انجام بازاریابی هدفمند را مشخص کرده و محصول را بر اساس الزامات آن بازار به بازار عرضه کنید.

-تجربه مشتری:

سطح رضایت مشتری، دانش وی از محصول را بشناسید و تجربه مشتری بهتری را در مشتری ایجاد کنید.

-رضایت مشتری:

بدانید که مشتریان شما چه انتظاراتی دارند، آنچه را که نیاز دارند برای آنها فراهم کنید و تعداد زیادی مشتری راضی تأمین کنید.

-بازار هدف:

هر کالا یا هر خدماتی را نمی‌توان به هر کسی فروخت! بازار هدف شما کسانی هستند که شانس خرید آن‌ها بسیار بالاتر از بقیه افراد است. برای مثال مخاطبان لوازم خانگی می‌توانند مردها باشند، اما هدف قرار دادن خانم‌ها و به خصوص خانم‌های جوان‌تر، می‌تواند بازخورد بهتری را از فعالیت‌های بازاریابی‌مان به همراه داشته باشد.

تفاوت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی چیست؟

تفاوت و مرزبندی بین این دو آنقدر ظریف و غیرقابل تشخیص است که خیلی از اساتید این حوزه ترجیح می‌دهند حرفی درباره آن نزنند. مثلاً در کتاب مدیریت بازاریابی کاتلر به عنوان یکی از معتبر‌ترین کتاب‌ها در این حوزه، این دو اصطلاح به جای هم استفاده شده و تفاوت زیادی بین آنها نیست.
در بازاریابی مدرن تفاوت واضحی بین این دو اصطلاح دیده نمی‌شود. در کل می‌گویند تحقیقات بازار شامل تحقیقات برای شناخت نیازهای بازار، اندازه بازار و رقابت‌ها است. با این حال، خیلی وقت‌ها یک پروژه تحقیقات بازار یا بازاریابی به دنبال جواب‌ سوال‌هایی است که شامل هر دو حوزه می‌شود. همین حالا هم شرکت‌های زیادی هستند که در هر دو حوزه به صورت همزمان کار می‌کنند و تمایزی بین این دو نمی‌گذارند. در واقع این دو هم‌پوشانی دارند و نمی‌توان به راحتی مرزی بین این تحقیقات گذاشت.
هر دوی این تحقیقات دنبال اهداف مشترکی هستند و امکان دارد همزمان برای پاسخگویی به چندین سوال استفاده شوند. در اکثر موارد، روش‌ها و ابزارهای این تحقیقات‌ هم مشترک هستند.

مزایای تحقیقات بازار

بهره‌برداری از فرصت:

یکی از بزرگترین مزایای انجام تحقیقات بازار این است که شما را قادر به پیدا کردن فرصت‌های مختلف در بازار کرده و امکان بهره‌برداری از آنها  به طور موثر را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است یافتن اینکه  آیا محصول‌تان مناسب  مخاطبان هست یا نه و اگر نیست، تحقیقات بازار  به شناسایی مخاطبان مناسب کمک می‌کند.

تشویق ارتباطات:

تحقیقات بازار به شما برای پیدا کردن بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان کمک می‌کند. پس از اخذ نتایج تحقیقات، ماهیت، مخاطب، شخصیت، علایق، عدم علایق و غیره مخاطبان مشخص می‌شوند و این باعث می‌شود راه‌های ارتباط و رسیدن به آن‌ها  آسان‌تر شود.

حداقل کردن ریسک:

یکی دیگر از مزایای عمده تحقیقات بازار این است که کمک می‌کند تا ریسک‌های کسب‌وکار، حداقل شده و  اقدامات مورد نیاز در مورد موضوعات خاص در نظر گرفته شود.

برقراری روند و سهم  بازار:

شرایط بازار به طور مداوم تغییر می‌کند. در چنین سناریویی، تنها تحقیقات بازار کامل می‌تواند به ایجاد ادامه روند و سپس تدوین و فرموله کردن  برنامه با توجه به نیازهای فعلی و مورد نیاز مشتریان کمک کند.

کشف مشکلات احتمالی:

از آنجا که تحقیقات بازار، واکنش، انتخاب‌ها و اولویت‌های مشتریان را نشان  می‌دهد، یک کسب‌وکار می‌تواند محصول را تغییر دهد در حالی که هنوز در حال تولید و یا در فرایند تولید است. اگر یکی از نتایج تحقیقات در دست باشد،  پیدا کردن مشکلات و سپس کار روی آن‌ها آسان‌تر است.

۷ ویژگی داده‌های خوب در تحقیقات بازاریابی:

با ۷ معیار زیر می‌توانید بسنجید که چه داده‌هایی می‌تواند برای تحقیقات بازار و بازاریابی مفید باشد:

۱. منطبق بر سنجه‌های علمی و نه سلایق و حدسیات شخصی!
۲. شفافیت اطلاعات جمع‌آوری شده نه صرفا یک سری آمار مبهم
۳. میزان ضرری که ممکن است از نداشتن آن اطلاعات به ما وارد شود.
۴. .امکان به‌کارگیری این اطلاعات در عمل
۵. میزان ریسک عمل کردن به اطلاعات
۶. بازخورد رقبای شرکت درصورت عملی شدن اطلاعات
۷. هزینه جمع‌آوری اطلاعات که شامل زمان و پول می‌باشد.

۸ گام اصلی برای تحقیقات بازاریابی

برای انجام تحقیقات بازاریابی، باید مراحل زیر را برای دستیابی به دیتای مورد نیازمان انجام دهیم:

۱. طرح مسئله، مشکل یا هدف
۲. انتخاب روش تحقیق یا پژوهش
۳. نوع و جنس دیتای مورد نیازمان
۴. طراحی پرسشنامه
۵. تعیین نمونه آماری و اندازه
۶. جمع‌آوری داده‌ها
۷. تحلیل داده‌ها
۸. تهیه گزارش پژوهش

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.