Background

تجارت موبایلی و چگونگی کارکرد آن

تجارت موبایلی و چگونگی کارکرد آن

تجارت موبایلی و چگونگی کارکرد آن

جهان در حال تغییر است و این تغییر با دستیابی به اطلاعات از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی در سطح بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. نیازی به گفتن نیست که گوشی های همراه همه جا هستند. احتمالا این مطلب را بر روی موبایل خود مطالعه می نمایید. اخیرا از حمل و نقل عمومی استفاده نموده‌اید؟ همه در حال خواندن یا تماشا کردن یا گوش دادن به چیزی بر روی موبایل خود هستند. دسترسی به اطلاعات از طریق موبایل، رویکرد شرکت‌های پخش و خرده‌فروشی در استفاده از تجارت الکترونیک B2B (business-to-businessدر دنیای کسب‌وکار را تغییر داده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن اشاره به کارکرد تجارت الکترونیکی موبایلی، نقش آن را خرید B2B و شرکت‌های پخش و توزیع به تفصیل بیان کنیم.

خرید از طیق موبایل بسیار گسترده و متداول است. اگر شما تا کنون اقدام به این کار نکرده اید، متاسفانه در حال عقب ماندن از قافله تکنولوژی خواهید بود. امروزه، تمامی فعالیت ها به موبایل ختم می شود. البته تنها بهینه سازی وب سایت برای موبایل و یا جستجو از طریق موبایل مد نظر نیست، بلکه تمامی فعالیت هائی که از طریق موبایل انجام می شود، از شروع جستجوی کالا تا خرید از وب سایت در این مجموعه قرار می گیرد. 78% از جستجو از طریق موبایل درارتباط با جستجوی یک کسب و کار محلی به منظور خرید است. یکی از آمارهای چشم گیر در ارتباط با تحقیقات موبایل، درصد بالای جستجوگرانی است که تبدیل به مشتری وب سایت می شوند. درصد جستجو هائی که به خرید از فروشگاه ها ختم می شود، به پیروزی تجارت الکترونیک از طریق موبایل اشاره دارد. به چگونگی تحقق یافتن این امر توجه کنید. برای مثال سه فرد مختلف را در نظر بگیرید که در جستجوی یک بستنی فروشی در حوالی خود هستند. نفر اول از لپ تاپ، نفر دوم از موبایل و نفر آخر از یک تبلت به این جستجو پرداخته اند. کدامیک از آن ها با احتمال بیشتری از یک فروشگاه محلی خرید خود را انجام خواهد داد؟

پاسخ: فردی که جستجو را از طریق موبایلش انجام داده است. کاربران موبایل مهم ترین بخش از مشتریان را تشکیل می دهند. چرا که آنان به احتمال قوی تر به خرید از وب سایت خواهند پرداخت. در حالی که جستجو از طریق موبایل در حال افزایش است، تمرکز بر این بخش از کاربران و تامین خواسته ها و نیازهای آن ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکات کلیدی:

اگر صاحب کسب و کار محلی هستید، از اینکه جستجوی محلی در وب سایت شما بهینه سازی شده است اطمینان حاصل کنید.

اگر صاحب کسب و کار محلی هستید، از اینکه وب سایت شما نسخه موبایل دارد اطمینان حاصل کنید.

به این نکته توجه کنید که مشتریانی که فروشگاه شما را در موبایل خود پیدا کنند، برای خرید کردن اقدام می کنند. برای مثال، اگر یک کاربر، شما را در موبایل خود پیدا کند در ازای پیشنهاد جوایز و هدایا به تبادل اطلاعات با شما خواهد پرداخت و در نهایت، به مشتری وب سایت شما تبدیل خواهند شد.

دو نفر از هر سه مشتری، نسخه موبایلی وب سایت را به استفاده از یک نرم افزار ترجیح می دهند. بیشتر کاربران تمایل دارند بدون دردسر استفاده از نرم افزار، از موبایل استفاده کنند. هنگامی که کاربر مجبور به دانلود اپلیکیشن به منظور جستجو و یا اتمام یک تراکنش باشد، این مراحل را غیر ضروری و طاقت فرسا ارزیابی می کند. اکثر کاربران انتظار دارند فعالیت های مورد نظرشان را به سرعت و به سهولت و بدون طی کردن مراحل اضافی انجام دهند. اپلیکیشن ها به طور طبیعی، امتیازات و مزایای بیشتری نسبت به استفاده از وب تلفن همراه به طور مستقیم دارند. اما کاربران به منظور دستیابی به راه حلی سریع و آسان و دسترسی مستقیم از طریق سرچ موبایل، تمایلی به استفاده از نرم افزارها ندارند.

تجارت الکترونیکی مویایلی در ابتدا در سال 1997 توسط کوین دافی هنگام راه‌اندازی مجمع تجارت جهانی موبایل ایجاد شد و به معنای “تحویل قابلیت‌های تجارت الکترونیکی به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده، در هر مکان، از طریق فناوری بی‌سیم.” است.

نقش تجارت موبایلی در بخش B2B

B2B M-commerce روشی است که بین دو کسب‌وکار برای خرید و فروش با یکدیگر از طریق تلفن همراه استفاده می‌شود. تجارت B2B M اغلب به عنوان تجارت الکترونیکی موبایلی B2B شناخته می‌شود. اپلیکیشن موبایلی B2B گسترش طبیعی روند تجارت الکترونیکی B2B است و در حال حاضر 33٪ از کل فروش تجارت الکترونیکی B2B را تشکیل می‌دهد. به طور کامل 78٪ شرکت‌های B2B معتقدند که B2B M-commerce پیش‌ران آینده صنعت آنها است. اپلیکیشن تجارت موبایل برای B2B در حال افزایش است زیرا: 80٪ از خریداران B2B در محل کار خود از تلفن همراه استفاده می‌کنند. بیش از 60٪ افراد می‌گویند که تلفن همراه در خرید اخیر آنها نقش مهمی داشته است. تجارت الکترونیک موبایلی 40٪ از درآمد B2B را دارد. 75٪ از خریداران B2B ترجیح می‌دهند به جای ارتباط با ویزیتور یا فروشنده خودشان سفارش دهند.

اهمیت تجارت موبایلی برای شرکت‌های پخش

تجارت الکترونیکی وب اتفاقی است که قبلا رخ داده و تجارت موبایلی از طریق اپلیکیشن موبایلی چیزی است که اکنون  و در آینده اتفاق می‌افتد. برای اینکه اکثر مشتریان خود را با استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک جلب کنید، باید یک استراتژی همه جانبه داشته باشید که یک جنبه آن یک اپلیکیشن موبایل است.

”  مردم دوست دارند از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای خرید استفاده کنند؛ این موضوع چگونه بر کسب‌وکار فروش مویرگی ما تاثیر می‌گذارد؟”

برای ماندن در مقابل دگرگونی که برای کسب‌وکار پخش و توزیع اتفاق می‌افتد، باید اطمینان  داشته باشید که مشتریان شما ابزاری را که می‌خواهند، در اختیار دارند، در غیر این صورت راهی راحت‌تر برای خرید از رقیب شما پیدا می‌کنند.

مزایای اپلیکیشن موبایلی در بخش B2B

فرصت بازاریابی و ارتباط با مشتریان

برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آگاهی از رفتاری که آنها هنگام خرید انجام می‌دهند؛ بسیار ضروری است. یک برنامه تلفن همراه که امکان نمایش تخفیف‌های ویژه را فراهم می‌کند و به مشتریان شما امکان دسترسی به محتوای بازاریابی مانند وبلاگ‌ها، فیلم‌ها و اخبار رسانه‌های اجتماعی را می‌دهد، به تلاش‌های شما در زمینه بازاریابی کمک می‌کند.

خدمات بهتر برای مشتریان

مشتریان همیشه به دنبال سفارش فوری نیستند و ممکن است فقط بخواهند در مورد محصول تحقیق کنند، قیمت یا سطح موجودی قابل فروش یک کالای خاص را بررسی کنند یا اطلاعات حساب خود را بررسی کنند. اینها سوالاتی است که ممکن است به شکل تلفنی از شما پرسیده شود و بیهوده وقت مشتری و شما را می‌گیرد. دسترسی به کاتالوگ دیجیتال کامل از طریق تلفن هوشمند و امکان جستجو براساس نام محصول، SKU (Stock Keeping Unit) یا گروه‌بندی محصولات به آنها کمک می‌کند دقیقا همان چیزی را که می‌خواهند پیدا کنند. سطح موجودی لحظه‌ای  و قیمت خاص مشتری بر مبنای اطلاعات سیستم ERP (enterprise resource planning) شما و همچنین دسترسی به اطلاعات حساب مانند فاکتورها، نه تنها به مشتریان شما آنچه را که نیاز دارند می‌دهد، بلکه به آزادسازی زمان کارکنان نیز کمک می‌کند.

انعطاف‌پذیری

موبایل برای تکمیل فرایندهای خرید سنتی، نه جایگزین  شدن به جای آنها وجود دارد تا مشتریان بتوانند از انواع کانال‌های خرید برای رفع نیازهای مختلف استفاده کنند. امکان ارائه‌ی انواع گزینه‌های سفارش الکترونیکی از درگاه‌ها و برنامه‌های تجارت الکترونیکی برای مشتریان، سفارش موبایل برای نمایندگی‌های فروش، فروش در شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر، به شما و مشتریان این انعطاف را می‌دهد که هر زمان و هر کجا که بخواهید سفارش بگیرید.

جمع بندی:

متخصصان تجارت الکترونیک، تلفن همراه را به هیچ عنوان نادیده نمی گیرند. تقریبا تمامی بررسیها، گزارشات، آمار ها و مقالات منتشر شده در مورد رو به رشد بودن خرید از طریق موبایل متفق القول اند. البته دانستن این موضوع به تنهائی کفایت نمی کند و می بایست اقداماتی انجام شود.

1. اولین گام بهینه سازی جستجو از طریق موبایل است. البته می بایست جستجو بر اساس منطقه جغرافیایی را بیش از پیش مهم بدانید.

2.وب سایت خود را برای استفاده از طریق موبایل طراحی کنید. بهترین تجربه بازدید از وب سایت را برای کاربران فراهم کنید. روند خرید نیز شامل این نکته می شود. می بایست خرید مستقیم از طریق موبایل را برای کاربران فراهم کنید.

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.