Background

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی محتوا برخوردار است. متخصصان دیجیتال مارکتینگ، هر زمان می‌خواهند استراتژی محتوا را برای یک کسب و کار تدوین کنند، باید به این سوال پاسخ بدهند که می‌خواهند چه جایگاهی برای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرند. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی راه و رسم خودش را دارد. خرید بانک ایمیل، ارسال ایمیل انبوه بدون هدف و ارسال ایمیل تبلیغاتی بی‌محتوا اصلاً بازاریابی ایمیلی حساب نمی‌شود. ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های ارتباطی و تبلیغاتی برای مخاطبان هدف است. ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی است که به‌ویژه برای ارتباطات کاری و تبلیغاتی اثربخشی زیادی دارد. به همین دلیل است که صندوق دریافتی ایمیل یا حتی قسمت هرزنامه‌های (spam) ما پر از ایمیل‌های مختلف تبلیغاتی و غیره است. اما این روزها بسیاری از شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا به صورت هدفمند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر لزوما تمام روش‌های تبلیغاتی نیازمند هزینه هنگفت نیست و با استفاده از ابزارهای کارامدی چون ایمیل، محتوای جذاب، پیشنهادات ویژه و یک فراخوانی (Call To Action) مناسب می‌توان مشتریان زیادی جذب کرد. با اینکه ابزارهای تبلیغاتی مختلف در فضای آنلاین فراگیر شده‌اند، اما هنوز هم خیلی‌ها به ایمیل مارکتینگ باور دارند و معتقدند اگر بتوان به درستی از این بستر استفاده کرد، می‌توان نتایج خوبی گرفت. همگی می‌دانیم که روش‌های جدیدتری مانند شبکه‌های اجتماعی، چت زنده و… برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان وجود دارد. با این حال، سرویس‌های ایمیلی با بیش از ۴ میلیارد کاربر در دنیا، ایمیل مارکتینگ را تبدیل به پادشاه کانال‌های بازاریابی کرده است. علاوه بر این، بازاریابی ایمیلی، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد و این یعنی ایمیل مارکتینگ، شایسته قرار گرفتن در اولویت ابزارهای دیجیتال مارکتینگِ هر کسب و کاری است و هنوز هم به عنوان یکی از موثرترین کانال‌های بازاریابی شناخته شده و شبکه‌های اجتماعی و حتی سئو را پشت سر می‌گذارد.

چرا ایمیل مارکتینگ پادشاه است؟

واقعاً چرا اینطور است؟ با وجود همه هیاهوها در مورد روش‌ها و بسترهای جدید ارتباطی، چرا استفاده از ایمیل که چندین دهه از ابداعش می‌گذرد، هنوز یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی است؟ یکی از دلایل آن ضریب نفوذ بالای ایمیل درمیان مردم است. با وجود ظهور شبکه‌های اجتماعی، همچنان مردم بیش از سایر سامانه‌ها از ایمیل استفاده می‌کنند؛ به‌ویژه که برای استفاده از تلفن‌های هوشمند که تقریباً جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده، نیاز به ارائه یک ایمیل یا جیمیل هستیم. علاوه بر همه این دلایل، با ایمیل مارکتینگ دیگر نیازی نیست نگران تغییر الگوریتم‌های بستر ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی باشیم. ایمیل‌ها دسترسی مطمئن و بی‌حاشیه‌ به مشتریان‌تان را تضمین می‌کنند. به همین دلیل راه‌اندازی یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق برای هر کسب و کاری از نان شب، واجب‌تر است. اینجا تنها یک مشکل وجود دارد و آن عدم آگاهی از روش‌ها و استراتژی‌های صحیح و موثر ایمیل مارکتینگ است. اینکه لیستی از ایمیل‌های بی‌نام و نشان را بخریم و همینطور روزانه یا هفتگی برایشان نامه بفرستیم، نه تنها با ذات ایمیل مارکتینگ همخوانی ندارد، بلکه به نوعی ایجاد مزاحمت برای مشتریان محسوب می‌شود. در هر استراتژی بازاریابی این امری پذیرفته شده است که در ازای ارائه ارزشی به مشتریان، می‌خواهیم فروشمان را بالا ببریم. بنابراین اگر قرار باشد اینباکس ایمیل مخاطبانمان را از نامه‌های بیهوده پر کنیم، طبیعتاً فایده‌ای برایمان نخواهد داشت.

ایمیل مارکتینگ(EMAIL MARKETING) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی شاید تعریف سخت و پیچیده‌ای نداشته باشد. در واقع ایمیل مارکتینگ یعنی استفاده از ابزار ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف در راستای جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریان قدیمی. محتوای پیام شما می‌تواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت و… باشد. شما در هر مرحله از استراتژی خود می‌توانید سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. در واقع می‌توانید برای برندسازی و آگاهی از برند، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… سراغ بازاریابی ایمیلی بروید. استفاده از ایمیل، ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد در بسیاری از موارد از آنها بی‌خبر هستیم و نمی‌توانیم به درستی از بازاریابی ایمیلی سود ببریم. ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل

اگر بخواهیم کمی واضح‌تر تعریف کنیم، این مثال‌ها مفید هستند:

-ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها یا محصولات جدید

-فرستادن خبرنامۀ مقالات یا هر نوع محتوای جدید

-گرفتن نظر مشتری درباره محصول یا خدمات

-یادآوری خریدهای تکمیل نشده

-تبریک تولد یا هر نوع سالگرد

-ارسال فاکتور خرید

با تمام این ایمیل‌هایی که می‌فرستیم سعی می‌کنیم مشتری یا مخاطب جدید به دست آوریم و مشتری‌های فعلی را حفط کنیم. معمولاً ایمیل‌هایی که می‌فرستیم را به دو دسته تقسیم می‌کنند:

ایمیل‌های مارکتینگ

ایمیل‌های تراکنش یا معاملاتی

بهترین نمونه‌‌ ایمیل‌های مارکتینگ خبرنامه است. خبرنامه‌هایی که در آن محتوای جدید سایت مثل مقالات، ویدیو و ... را معرفی می‌کنیم و یا ایمیل‌هایی که در آن محصول جدید را معرفی می‌کنیم. انواع‌ ایمیل‌های تراکنش هم زیاد است. ایمیل‌های یادآوری رمز عبور، فاکتور خرید، جواب پشتیبانی به تیکت و ... همه ایمیل‌های تراکنش حساب می‌شوند. این گروه ایمیل‌ها معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌شوند.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

گری توئرک اولین کسی است که 41 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا را به او بدهند. حد فاصل سال‌های 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند. کم‌کم بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزاردهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند. اما از سال 2010 به بعد ایمیل مارکتینگ وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل انبوه، بررسی محتوای ایمیل‌ها، ارزان‌بودن بازاریابی ایمیلی نسبت به روش‌های دیگر و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای ایمیل مارکتینگ‌ سخت‌تر از گذشته کرده بود. اما کم‌کم از سال 2013 به بعد خیلی‌ها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفه‌ای از ایمیل مارکتینگ استفاده ‌کنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به‌کارگیری سرویس ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب باعث شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

تفاوت تبلیغات ایمیلی و بازاریابی ایمیلی چیست؟

بسیاری از ما، بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) و تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) را به صورت مترادف به کار می‌بریم. اما بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ، بسیار گسترده‌تر از تبلیغات ایمیلی است. در تبلیغات ایمیلی، شما یک پیام تبلیغاتی مشخص دارید و می‌خواهید آن را از طریق ایمیل، برای افراد زیادی ارسال کنید. در چنین شرایطی، حتی ممکن است اصول اخلاقی را زیر پا بگذارید و با خرید یک بانک ایمیل، این کار را انجام دهید. اما وقتی از بازاریابی ایمیلی حرف می‌زنیم، منظورمان ارتباط بلندمدت و دوسویه با مشتریان بالقوه و بالفعل است. این ارتباط، با مجوز مشتری آغاز شده و با رضایت او ادامه پیدا می‌کند. ضمن این‌که پیام‌هایی هم که رد و بدل می‌شوند، فراتر از پیام‌های تبلیغاتی هستند.

چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟

از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌کنند. حالا عاشقان شبکه‌های اجتماعی، مشتریان بانک‌ها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایل‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنند به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند. شاید فکر کنید الان با وجود پیام‌رسان‌های سریع‌ و پرامکانات خیلی کم پیش می‌آید مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسب‌وکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار داده‌اند. ایمیل و پیامک دو راه مهم و رسمی برای برقراری اتباط با مخاطبین هستند که هنوز جایگزین خوبی ندارند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه (ROI) بالا: به زبان ساده ROI یعنی در ازای خرجی که می‌کنید، چقدر سود می‌کنید. بازگشت سرمایه‌ ایمیل مارکتینگ را می‌توان به طور دقیق محاسبه کرد. مهم‌تر این که اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال‌های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketingschools، مقایسه‌ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.

ارزان و سریع است: ایمیل مارکتینگ نسبت به روش‌های دیگر بازاریابی ارزان‌تر و سریع‌تر است. در ساده‌ترین حالت، فقط باید هزینه‌های یک سرویس ارسال ایمیل را پرداخت کنید که آن هم وابسته به میزان مصرفتان تعیین می‌شود.

انعطاف پذیری: هر نوع محتوایی را می‌توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک.

قابلیت رصد رفتار مصرف کننده: با پیشرفت سرویس‌های ایمیل مارکتینگ، به راحتی می‌توانند اطلاعاتی در مورد رفتار مخاطب به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می‌دهند، می‌توانند با خرید این سرویس‌ها از رفتار مصرف‌کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.

هدف‌گیری مستقیم: می‌توان آدرس‌های ایمیل را از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری کرد و آنها را در لیست‌هایی مجزا با توجه به پرسونای مشتری دسته‌بندی کرد. به عنوان مثال اگر خانمی از فروشگاه شما لوازم آرایشی و بهداشتی خریده است، احتمال بیشتری دارد که به محتوا یا تخفیفی در همین دسته محصولات علاقه داشته باشد. پس آدرس این خانم در دسته مشتریان آرایشی بهداشتی قرار می‌گیرد و ایمیل‌های متناسب با نیازش را برای او می‌فرستید.

به راحتی می‌توان ایمیل جمع کرد: الان در هر سایت یا اپلیکیشنی بخواهید ثبت‌نام کنید حتماً به ایمیل نیاز دارید! فقط کافی است راهی برای عضو کردن مشتریان پیدا کنید که آدرس ایمیلشان را به شما دهند. یا خبرنامه‌ جذابی بسازید که مخاطب‌های شما حاضر شوند برای دریافتش ثبت‌نام کنند و آن را بخوانند.

معایب ایمیل مارکتینگ

درست است که بازاریابی مزایای زیادی دارد، اما هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و به همین دلیل ایمیل مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

اسپم

اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواس‌تان را جمع کنید که‌ نه‌تنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیل‌تان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید.

 ایمیل‌های ارسال نشده

اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.

مشکلات طراحی

یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یک ایمیل  جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.

چه کسب و کارهایی از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

بسیاری از کسب و کارها به ویژه آنهایی که اطلاعات و تعامل خوبی با مخاطبان دارند و می‌دانند ایمیل آنها باز شده و CTR خوبی می‌گیرد، از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. ضمن اینکه بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهایی که برای تبلیغات و برقراری رابطه با مخاطبان هزینه زیادی ندارند خیلی خوب جواب می‌دهد، به‌شرط اینکه بتوانند به مخاطب هدف خود برسند. همچنین ایمیل مارکتینگ برای کسب‌وکارهایی که برای حفظ و نگهداری مشتری برنامه مناسبی دارد نیز بسیار کاربردی است.

موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و به دلایل مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما این روزها در یک سری موارد مشخص بیشتر از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌شود که به بررسی آنها می‌پردازیم. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که بازاریابی ایمیلی به معنای فروش مستقیم محصول از طریق ایمیل نیست.

خوشامدگویی به کاربران جدید

اولین و ساده‌ترین کاربرد ایمیل این است که بعد از عضویت یک کاربر جدید در سایت یا خبرنامه بخواهید به او خوشامد بگویید و از اینکه همراه شماست تشکر کنید. ضمن اینکه می‌توانید اطلاعات ورود، دسترسی به بخش‌های خاص یا راه‌های ارتباطی دیگر را نیز برای او بفرستید.

خبرنامه ایمیلی

بسیاری از کاربران در ازای دریافت یک هدیه رایگان یا محتوای منظم و تخصصی حاضرند ایمیل‌شان را در اختیار شما قرار دهند. شما نیز می‌توانید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و رابطه‌تان را با آنها قوی‌تر کرده و آن را حفظ کنید. علاوه بر این می‌توانید برای مخاطبان خبرنامه ایمیل‌های منظمی را بفرستید که در آنها از متن، طرح، عکس، ویدیو و… استفاده کرده‌اید.

اطلاع‌رسانی درباره محصول یا خدمت جدید

اگر قرار است به‌زودی محصول یا خدمت جدیدی را ارائه دهید، می‌توانید از مدتی قبل با استفاده از ایمیل این خبر را اطلاع‌رسانی کنید تا مخاطبان شما در جریان قرار بگیرند.

ارسال اطلاعات خرید

یکی از مهمترین زمان‌هایی که می‌توانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید موقعی است که بعد از خرید رسید، فاکتور و جزئیات خرید را برای مشتری ایمیل می‌کنید. ضمن اینکه در صورت نیاز می‌توانید لینک فایل‌های دانلودی را نیز برای او بفرستید. اگر هوشمند باشید می‌توانید در ایمیل خود پیشنهادات خرید جدید یا مرتبط با خرید فعلی را نیز قرار دهید.

تخفیف و پیشنهادات ویژه

اگر برای مدت زمان مشخص تخفیف یا پیشنهادات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید یا در حال اجرای کمپین‌ تبلیغاتی خاصی هستید، می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا تقریبا بیشتر مخاطبان در جریان قرار بگیرند. ضمن اینکه می‌توانید آخرین فرصت استفاده از این شرایط ویژه را نیز به اطلاع مشتریان برسانید.

اطلاع‌رسانی رویدادها

ممکن است رویداد خاصی برگزار شود که مربوط به کسب و کار شماست یا در آن حضور دارید. خیلی راحت و سریع با استفاده از بازاریابی ایمیلی می‌توانید مخاطبان را در جریان رویداد بگذارید و حتی از آنها دعوت کنید.

تست A/B در ایمیل مارکتینگ چیست؟

در ایمیل مارکتینگ ممکن است که برای انتخاب عنوان ایمیل یا محتوای داخل آن دچار تردید شوید و در اکثر موارد بین دو گزینه که از نظر شما بهتر از بقیه هستند بر سر دوراهی قرار می‌گیرید. در چنین شرایطی می‌توان از تست A/B استفاده کرد. در این تست شما ابتدا دو گروه کوچک را انتخاب می‌کنید. سپس دو نمونه ایمیل مدنظرتان را ارسال می‌کنید. سری A برای گروه اول و سری B برای گروه دوم. سپس نرخ باز شدن و نرخ کلیک روی لینک هر دو سری را اندازه‌گیری می‌کنید. پس از بررسی این شاخص‌ها، نسخه‌ای که آمار بهتری دارد را به عنوان برنده انتخاب می‌کنید و آن را به باقی مخاطبانتان ارسال می‌کنید. فقط حواستان باشد که برای نتیجه‌گیری باید کمی زمان بدهید. بسته به پیشنهاد شما و هم‌چنین محدودیت زمانی استفاده از آن، دریافت نتیجه کمی طول خواهد کشید و در طول یک روز به جواب کامل نمی‌رسید.

بخش‌بندی لیست ایمیل‌ها

باید لیست ایمیل‌های خود را در دایره‌های مختلف قرار دهید. بدین ترتیب امکان دسترسی به افراد مختلف با سلایق مختلف و برای ارسال محتوای مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. در پنج قدم ساده می‌توانید لیست ایمیل خود را بخش‌بندی کنید.

۱- جمع‌آوری داده: بدون داده نمی‌توان لیست ایمیل را دسته‌بندی کرد. باید از علایق و خواسته‌های اعضای لیست باخبر شوید. این داده را می‌توانید از شرکت‌های خدمات‌رسان یا خود اعضای ایمیل بدست آورید. باید داده فعلی را جمع‌آوری کرده و به دنبال داده تازه و کارآمد باشید.

۲- شخصیت بسازید: گروه‌های مختلف را نسبت به داده جمع‌آوری شده دسته‌بندی کنید. برای هر گروه یک شخصیت متفاوت طراحی کنید. علایق هر کدام را مشخص کنید و متوجه شوید که چه کسانی در چه گروهی قرار خواهند گرفت.

۳- بخش‌بندی انتخاب کنید: حال که دسته‌ها را مشخص کردید، باید آن‌ها را برای محصولات و خدمات و مناسبت‌های مختلف انتخاب کنید. هر گروه برای یک محصول یا یک خرید مشخص مناسب هستند، پس باید انتخاب کنید.

۴- محتوا بسازید: نسبت به علایق هر گروه، محتوای مشخص آن گروه را خلق کنید. محتوا را باید نسبت به علایق و خواسته‌های هر گروه تنظیم کنید وگرنه این روند موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

۵- از ابزار مارکتینگ ایمیل استفاده کنید: برای ساده‌تر شدن تمامی مراحل بالا، بهتر است که از یک ابزار درست استفاده کنید.

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ایرانی

اگر می‌خواهید از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید تا هم به کمک‌تان بیایند که بهترین استراتژی و مدل ارسال ایمیل را داشته باشید و هم بعضی مشکلات، مثل پرداخت‌ها و تحریم‌ها هم مزاحمتان نباشد، بروید سراغ سرویس‌های ایرانی! اینجا مختصراً چند تا از آنها را معرفی می‌کنیم:

سرویس نجوا

نجوا با ارائۀ خدماتی مانند ایمیل مارکتینگ و پوش نوتیفیکیشن، به شما کمک می‌کند ارتباط خود را با مشتریان و کاربرانتان قوی‌تر کنید. وقتی در این سرویس، یک IP اختصاصی داشته باشید، می‌توانید از خطر اسپم شدن بگریزید، داده‌های ایمیل مارکتینگ خود را آنالیز کنید، به میزان نرخ پرش (Bounce Rate)، عدم عضویت، نرخ کلیک و سایر جزئیات هم دسترسی داشته باشید.

سرویس میل‌چی

میل‌چی یک سرویس ایرانی کاملاً به‌صرفه و با امکانات زیاد است. در میل‌چی تا دلتان بخواهد همه چیز راحت است و از آنجا که پنل فارسی دارد و همه چیز در آن ساده است، کاربران مبتدی هم به راحتی می‌توانند ایمیل‌های جذابی را بدون داشتن مهارت گرافیکی خاصی بسازند. میل‌چی هم مانند نجوا، امکان در اختیار داشتن آنالیز ایمیل مارکتینگ را به شما ارائه می‌دهد و از اسپم شدن ایمیل‌ها جلوگیری می‌کند.

سرویس آونگ

آونگ سرویس پیشرفته و پر امکاناتی است. محیط پنل آونگ به زبان انگلیسی است و تعرفه‌ها به دلار محاسبه می‌شود؛ اما معادل آن به‌صورت ریال قابل پرداخت است. این سرویس برای استارتاپ‌های نوپا، سرویس‌های رایگان با شرایط ویژه دارد. امکان دسته‌بندی مخاطبان، قالب‌های از پیش ‌آماده، فونت فارسی، طراحی راحت ایمیل و امکان گزارش‌گیری از قابلیت‌های خوب این سرویس است.

 سرویس ایمیل ایران

ایمیل ایران از سرورهای API  و SMTP استفاده می‌کند. هم‌چنین با استفاده از این سرویس به پنل‌های مختلفی مثل پنل پایه، تبلیغاتی و خبرنامه همزمان دسترسی خواهید داشت. قالب‌های ایمیلی متعددی دارد و می‌توانید با استفاده از این سرویس، ایمیل‌های تبلیغاتی نامحدود ارسال کنید.

سرویس میل‌تاز

میل‌تاز به جز امکانات زیاد، سادگی را هم در برنامه خود قرار داده و این مسئله را در بدو ورود به سایت هم متوجه می‌شوید. شما به راحتی می‌توانید خدمات و تعرفه‌ها را مشاهده کنید که هوای جیب شما را دارد و کاملا مقرون‌به‌صرفه است. در این سرویس هم می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و هم نرخ کلیک روی لینک‌ها را داشته باشید.

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ خارجی و رایگان

بیشتر مواقع سرویس‌های ایمیل مارکتینگ جهانی برنامه‌های رایگانی برای کسب‌وکارهای کوچک با تعداد ایمیل‌های روزانه محدود دارند. این به شما کمک می‌کند که بتوانید کمی پیش بروید و به اصطلاح جان بگیرید و بعد بروید سراغ نقشه‌های بزرگ‌تر تجاری. از قضا سرویس‌های جهانی گزینه‌های خوبی برای رشد محسوب می‌شوند. اما مشکل اینجاست که طبق معمول استفاده از سرویس‌های بین‌المللی در ایران دچار چند مشکل متداول است. یکی از آن‌ها ارائه مشخصات کارت اعتباری جهانی مثل پی‌پال و مستر کارت است که همه در اختیار ندارند و کار را مشکل می‌کند. اینجا به چند نمونه از سرویس‌های خوب ایمیل مارکتینگ جهان اشاره کرده‌ایم که طرح‌های رایگان هم دارند. البته ناگفته پیداست که ممکن است بر اساس تصمیم صاحبان این شرکت‌ها، طرح‌های رایگان هم روزی به اتمام برسد. پس بهتر است پیش از هرچیز گشتی در سایت هر کدام از آنها بزنید:

سرویس Constant Contact

Constant Contact برای کسب و کارهای کوچک، فوق‌العاده است. ۶۰ روز به طور رایگان می‌توان از آن استفاده کرد و در این دوره نیازی به ارائه کارت اعتباری ندارد. از جمله قابلیت‌های این سرویس می‌توان به مدیریت آسان لیست‌های ایمیل، لیست مخاطبین، قالب‌های ایمیل، تقویم بازاریابی و … اشاره کرد. همچنین آموزش رایگان ایمیل مارکتینگ هم در آن پیدا می‌شود و می‌توانید از آن هم استفاده کنید.

سرویس SendInBlue

SendInBlue پلتفرمی است که هم سرویس‌های SMS ارائه می‌دهد و هم ایمیل که اولی برای ما در ایران کاربردی ندارد. از امکانات خیلی مهم و به‌درد بخور این بستر، پیدا کردن بهترین زمان برای ارسال ایمیل‌های انبوه است و طبیعتاً چنین مزیتی، رایگان نیست. قسمت رایگان این سرویس به این شکل است که می‌توانید به تعداد مخاطبین نامحدودی تا ۳۰۰ ایمیل در روز و درنهایت تا ۹۰۰۰ ایمیل در ماه ارسال کنید.

سرویس GetResponse

GetResponse علاوه بر سرویس ایمیل مارکتینگ، خدمات گسترده‌ای در سایر حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ مثل طراحی سایت، مارکتینگ اوتومیشین و طراحی قیف فروش هم ارائه می‌کند. طراحی ساده و کاربرپسند جزئیات مطابق میل‌تان و استفاده از قالب‌های از پیش ساخته شده از ویژگی‌های مثبت دیگر این پلتفرم است. برای تست کردن این سرویس ۳۰ روز دسترسی کامل و رایگان به همه بخش‌های آن دارید.

سرویس MailChimp

MailChimp یک سرویس ایمیل مارکتینگ اختصاصی با امکانات رایگان مناسب برای وبسایت‌ها، وبلاگ‌ها و کسب و کارهای کوچک است. در این پلتفرم، روزانه بیش از یک میلیارد ایمیل ارسال می‌شود. قالب‌های مختلف، امکان زمان‌بندی ارسال، تقسیم کاربران و بسیاری از امکانات دیگر با استفاده از این بستر در اختیار شما قرار می‌گیرد. امکان ارسال ۱۲،۰۰۰ ایمیل در هر ماه برای ۲۰۰۰ نفر، شروع کار رایگان در این پلتفرم است.

بانک ایمیلی بخریم یا لیست جمع کنیم؟

در حال حاضر، خرید لیست ایمیل به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. چرا؟ 

-هیچ تضمینی وجود ندارد که لیست خریداری شده دارای ایمیل‌های واقعی باشد. این بانک‌های ایمیلی به چندین نفر فروخته می‌شوند. پس احتمال شناسایی فرستنده به عنوان ارسال کننده اسپم زیاد می‌شود. 

-حتی اگر بانک ایمیلی براساس شغل دسته‌بندی شده باشد، احتمال کمی دارد ایمیل ارسالی شما متناسب با نیاز کاربر باشد.

-در صورت استفاده از این لیست‌ها، خطر اسپم شدن بسیار بالا است.

-احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ شما بسیار پایین خواهد بود.

-ارسال ایمیل بدون اجازه و درخواست کاربر، خلاف قوانین حفظ حریم شخصی است.

-با این کار تصویر برند خودتان را خراب می‌کنید.

همین دلایل برای نخریدن بانک ایمیل کافی است. شاید جذب کاربران و جمع کردن لیست مدت زیادی طول بکشد اما در هر صورت ارزشش را دارد. در یک کلام، با جمع کردن لیست ایمیل توسط خودتان و رضایت داشتن کاربران از دریافت ایمیل، هیچکدام از مشکلات گفته شده پیش نمی‌آید و احتمال موفقیت ایمیل مارکتینگ بیشتر می‌شود.

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی ایمیل‌ها است. خوشبختانه اکثر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه‌سازی خودکار دارند. چند شاخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم مهم‌ترین‌ها هستند.

نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت‌کننده‌‌های ایمیل است.

نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک‌ها یا دکمه‌های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده‌اند.

نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل‌های باز شده است.

نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می‌دهند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می‌دهد.

ایمیل مارکتینگ موفق باید چطور باشد؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، بازاریابی ایمیلی فقط ارسال انبوه ایمیل نیست. انجام چنین کاری هم اصلاً سخت نیست؛ اما حواستان باشد که هدف نهایی در بازاریابی به کمک ایمیل کسب درآمد یا دستیابی به هر هدف مشابه دیگر است. پس مثل هر روش بازاریابی دیگر باید نکات و اصولی را در نظر بگیریم. ما مهم‌ترین موارد را فهرست‌وار معرفی می‌کنیم. هرچند هرکدام از این نکات در عمل نیاز به تخصص و آزمون و خطا دارند.

۱. مخاطبان ایمیل‌ را بشناسید

بهترین تبلیغات یا محتوا آنهایی هستند که با نیاز و علاقه مخاطب تناسب دارند. هرچه این تناسب دقیق‌تر باشد احتمال باز شدن ایمیل و خرید از شما هم بیشتر می‌شود. برای شناخت مخاطب چندین راه مختلف وجود دارد. می‌توانید از خودش بپرسید. اگر قرار است مشتری فرمی را پر کند، سوال‌هایی را از او بپرسید که در آینده بتوانید از جواب‌هایش برای ارسال محتوای هدفمند استفاده کنید. با این سوال‌ها دنبال این هستیم که گروه‌های هدف را تقسیم‌بندی کنیم. به این نوع تقسیم‌بندی کردن تقسیم­‌بندی بازار (Market segmentation) می‌گویند. یک راه دیگر برای تقسیم‌بندی مشتریان، تدوین پرسونا است. پرسونا خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات هر گروه از مشتریان یا مخاطبان است.

 ۲. محتوای جذابی برای مخاطب داشته باشد

مشتری اگر بخواهد محصولی بخرد با گوگل یا هر روش دیگری جستجو می‌کند و محصول موردنیاز را پیدا می‌کند. پس فرستادن لیستی از محصولات جدید فروشگاه فایده زیادی ندارد. یا اگر می‌خواهید اخبار یک هفته قبل را در قالب یک خبرنامه بفرستید هم این کار جذاب نیست چون حالا پیگیری اخبار از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های خبری لحظه‌ای دنبال می‌شود. به جای این دو حالتی که گفتیم، می‌توانید مطالب آموزشی مطابق محصولی که مشتری از شما خریده است بفرستید یا فقط تخفیف‌های ویژه را اطلاع دهید. اگر وبلاگی در وبسایت خود دارید، بهترین مقالات هفته را در یک ایمیل معرفی کنید. خلاصه حرفمان این است که اگر می‌خواهید ایمیلی بفرستید که مشتری به واسطه آن وارد سایت شود یا از شما خرید کند، باید ارزش افزوده‌ای نسبت به سایر راه‌های ارتباطی ایجاد کنید. ایمیل شما باید به اندازه‌ای جذاب باشد که همه مشتاق دریافت کردن و باز کردنش باشند.

۳. دعوت به تعامل کند

هر پیام تبلیغاتی یا محتوای شما هدفی دارد. این هدف می‌تواند دعوت به خواندن یک مقاله در سایت، دیدن یک ویدیو یا خرید باشد.

این دعوت‌ها به اصطلاح Call to Action یا فراخوان عمل هستند. این که چطور، با چه متنی و با چه پیشنهادی مخاطب را دعوت کنید بسیار مهم است.

۳. قابل ردیابی و رصد باشد

اکثر پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ امروزی گزارش‌های خوب و کاملی از شاخص‌های مختلف دارند. فقط باید موقع انتخاب سرویس خودتان باید دقت کنید که گزارش‌ها بهتر و دقیق‌تر باشند.

۴. تست و بهینه‌سازی مداوم انجام دهید

حالا که گزارشی از عملکرد ایمیل‌های ارسالی و رفتار مخاطبان دارید، می‌توانید ایده‌ها و طراحی‌‌های مختلف را تست کنید. طرح‌بندی متفاوت، استفاده از تصاویر، دکمه‌های CTA با رنگ و متن مختلف و در نهایت لحن صمیمی یا رسمی را تست کنید. ببینید کدام یکی از این حالت‌ها بازخورد بهتری دارد. یا حتی تعداد ایمیلی که می‌فرستید را بهینه‌سازی کنید. ببینید یک ایمیل پرمحتوای هفتگی بهتر است یا ایمیل روزانه با محتوایی محدود و خلاصه.

5. منظم و پیوسته باشید

شرط مهم در هر نوع بازاریابی، پیوستگی است. یادتان نرود که دعوت کردن مداوم به عضویت، بهترین راه جمع کردن لیست ایمیل است. پس انتظار نداشته باشید در عرض چند هفته هزاران نفر عضو خبرنامه یا سایت شما شوند. ارسال ایمیل را به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا در بلند مدت نتیجه بگیرید.

چطور اسپم نشویم

اسپم شدن ایمیل بدترین اتفاق ممکن در ایمیل مارکتینگ است. حتماً دیده‌اید که بعضی کسب‌وکارها یا افراد قبل از ارسال ایمیل می‌گویند حتماً پوشه اسپم را چک کنید اگر ایمیل ما اسپم شد آن را به عنوان ایمیل امن و غیراسپم علامت بزنید. بعضی وقت‌ها به خاطر عواملی که خارج از کنترل ما است چنین اتفاقی می‌افتد. اما به هرحال اگر از یک سرویس‌دهنده خوب استفاده می‌‌کنید، با رعایت این نکات احتمال اسپم شدن خیلی کم می‌شود. نکاتی که در ادامه گفتیم برای هر سرویس‌دهنده و هر نوع ایمیلی مفید است.

- از کاربران اجازه بگیرید و بگذارید داوطلبانه عضو لیست ایمیل شما شوند.

- فرمی که کاربران با آن در لیست ایمیل عضو می‌شوند مشخص باشد.

- تمام ایمیل‌ها باید لینک یا دکمه‌ای برای «لغو عضویت» داشته باشند.

-اطلاعات تماس و آدرس فیزیکی (شرکت یا فرد) را در ایمیل بنویسید.

-عنوان ایمیل ارسالی نباید فریبنده و گمراه‌کننده باشد.

-از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه معتبر و مشهور استفاده کنید.

-لیست مخاطبان خود را بهینه‌سازی کنید.

-ایمیل‌های آزاردهنده و بی‌محتوا نفرستید. گزارش اسپم توسط کاربر باعث می‌شود سرویس‌های فرستنده یا گیرنده ایمیل شما را به عنوان اسپم بشناسند.

-آدرس و نام فرستنده واضح و رسمی باشد.

-از کلمات و عباراتی که بیشتر در ایمیل‌های اسپم استفاده می‌شوند دوری کنید.

کمپین ایمیل مارکتینگ

کمپین ایمیل مارکتینگ مانند دیگر کمپین‌های تبلیغاتی است و ویژگی‌های خودش را دارد. در کمپین‌های بازاریابی ایمیلی باید اهداف، پرسونای مخاطبان، محتوا، زمان ارسال، بودجه و شاخص‌های کلیدی عملکرد را تعریف کنید. در مرحله اول باید مشخص کنید هدف شما از کمپین ایمیل مارکتینگ چیست؟ آیا دنبال جذب سرنخ‌های جدید هستید، آیا مشتریان قبلی را هدف قرار داده‌اید، آیا دنبال فروش بیشتر هستید، آیا برای مقطع زمانی تخفیف یا پیشنهاد ویژه‌ای در نظر گرفته‌اید و… . مرحله بعدی بخش‌بندی لیست ایمیل یا سگمنتیشن (Segmentation) است که براساس پرسونای مخاطب ما انجام می‌شود. به معنای ساده یعنی اینکه مخاطبان هدف‌تان را طوری بخش‌بندی کنید که بتوانید پیام مناسب هر گروه را به دست خودش برسانید.

اصطلاحات تخصصی در ایمیل مارکتینگ

Acceptance Rate: اشاره به نرخ و تعداد ایمیل‌های دریافت شده توسط مخاطبان دارد. البته ممکن است برخی اسپم شده باشند.

Blacklist: لیست سیاه متشکل از لیستی است که یک سری آی‌پی را به عنوان اسپمر شناسایی می‌کند و اجازه ارسال ایمیل انبوه به آن‌ها نمی‌دهد.

Clicks Per Delivered: نسبتی است که میزان کلیک به ازای مجموع ارسال ایمیل را نشان می‌دهد. هرچقدر بالاتر باشد نشان‌دهنده جذابیت محتوای ایمیل برای مخاطب است.

Dedicated IP: اشاره به یک شماره آی‌پی دارد که شما تمامی ایمیل‌ها را از آن ارسال می‌کنید.

Subscribe/Unsubscribe: اولی به عضو شدن کاربر در لیست ایمیل شما و دومی هم به لغو عضویت کاربر اشاره دارد.

Landing Page: صفحه فرود، اشاره به صفحه‌ای دارد که مخاطب پس از کلیک بر روی لینکی که در ایمیل گذاشتید، وارد آن می‌شود. محتوای این صفحه باید متناسب با محتوای ایمیل شما باشد و ترجیحا شامل یک پیشنهاد منحصربه‌فرد برای مخاطب است.

در انتها تاکید بر سه نکته اهمیت بسیاری دارد. فراموش نکنیم ایمیل، راهی قدیمی و پرکاربرد میان مردم همه نقاط دنیاست. همین قدیمی بودن، اعتبار بیشتری به آن داده است. استفاده از راه‌های معتبر می‌تواند روی نگرش مخاطب نسبت به نام‌های تجاری اثرگذار باشد. نکته دوم هم این است که اگر زمانی در برنامه‌های بازاریابی کسب و کارتان در استفاده از ایمیل مارکتینگ، مردد شدید، واقعیت‌های موجود درباره پادشاهی ایمیل در میان روش‌های ارتباطی دیجیتال را باز هم مرور کنید. و در نهایت یادمان باشد که برای ارسال ایمیل باید خود فرد به شما اجازه ارسال ایمیل را داده باشد، پس به هیچ عنوان دنبال خرید بانک ایمیل‌های بی‌نام و نشان نروید که نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه اعتبار برندتان را خدشه‌دار می‌کند. وارد شدن به Inbox افراد مانند این است که سر زده یا با دعوت به خانه کسی رفته باشید. وقتی به خانه کسی می‌روید لباس‌های زیبا و مناسب می‌پوشید و بهترین رفتار خود را نشان می‌دهید. در ایمیل مارکتینگ هم باید با ظاهری شایسته و با بهترین رفتار و لحن خود حضور یابید و به یاد داشته باشید که شما در خانه آنها هستید.

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.