Background

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل

از سال 2013 به اين طرف، مرغ مگس‌خوار ديگر فقط نام يک پرنده نبود. گوگل نام يکي از انقلابي‌ترين آپديت‌هاي الگوريتم خود را از اين پرنده گرفت. چون اين الگوريتم هم گوگل را باهوش‌تر و سريع‌تر و تيزبين‌تر ‌مي‌کرد. آپديت Hummingbird جست‌وجو در گوگل را براي کاربر دگرگون کرد. گوگل با اين الگوريتم، بهتر مقصود ما را از جست‌و‌جوي عبارات مي‌فهمد. اگر 10 سال پيش در گوگل  مي‌خواستيد عبارتي را سرچ کنيد، گفته مي‌شد بهتر است بين آن علامت جمع بگذاريد يا آن را درون quotation marks قرار دهيد. اما خب نتيجه چندان فرقي نمي‌کرد. نتيجه جستجو با چيزي که مدنظر شما بود کاملا متفاوت بود. اما اگر الان به هر زباني عبارت مورد نظر خود را سرچ کنيد، گوگل منظور شما را درک کرده، پس نتايج مرتبط با اين قصد را به شما نشان مي‌دهد. 
الگوريتم هاي گوگل سال ها پيش از اين ساخته شده اند اما به دلايل مختلفي امروزه اين الگوريتم‌ها تعداد بيشتري داشته و در فواصل زماني کوتاه، مطابق با نياز و ايجاد رضايتمندي در کاربران، آپديت مي‌شوند. در واقع، الگوريتم‌ها مجموعه‌اي از قواعد هستند که گوگل با کمک آن‌ها مي‌تواند بهترين و نزديک ترين نتيجه را به چيزي که کاربر سرچ کرده است، نمايش دهد. گوگل بدون استفاده از الگوريتم‌هايش، به مکاني بي‌نظم و پر آشوب تبديل مي‌شود و دقيقا به بخاطر آشفتگي‌هاي فراوان ناشي از اسپم‌ها و تبليغات بود که براي نجات کاربران، الگوريتم‌هاي مختلفي را طراحي کرد. الگوريتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) از آن دسته قوانيني است که موجب نجات کاربران در ميان حجم وسيعي از محتواهاي آشفته گوگل شد.
همواره از مهم‌ترين معيارهاي گوگل براي بررسي سايت‌ها و امتيازدهي به آن‌ها، محتوا بوده است. توليدکنندگان محتوا معمولا مقالات سايت‌ها را بر اساس کلمات کليدي مي‌نوشتند و بدين ترتيب موتور جستجوگر گوگل را راهنمايي مي‌کردند تا مطالب آن‌ها را براي کلمه کليدي مد نظر، ايندکس کند. به مرور زمان، گوگل متوجه شد اين کار موجب افت کيفيت مطالب مي‌شود و الگوريتم جديدي براي بررسي کيفيت محتواي توليدشده، ابداع کرد. وظيفه الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، ارائه نتايج دقيق‌تر، واقعي‌تر و باکيفيت‌تر است. مرغ مگس خوار گوگل با استفاده از گراف دانش (Knowledge Graph) و جستجوي معنايي (semantic search) عبارات جستجوشده را بررسي مي‌کند.

علت نام گذاري اين الگوريتم چيست؟

يکي از ويژگي هاي گوگل و کارمندانش، خلاقيت آن ها در انتخاب اسامي است. الگوريتم هايي که به باغ وحش گوگل معروف شده و ماندگاري بيشتري در ذهن ايجاد مي‌کنند، هر کدام شان به يک دليل خاص نامگذاري شده اند. در اين ميان، داستان نامگذاري مرغ مگس خوار به گفته اميت سينگال (Amit Singhal) به اين صورت است که او مي‌گويد: هنگامي که تيم ما در گوگل به دنبال نامي براي اين الگوريتم بود به اين نتيجه رسيديم که اين الگوريتم مانند دو الگوريتم پاندا و و پنگوئن، هدفش جريمه کردن وب سايت هاي خطاکار نيست. بلکه قصد دارد تا با سرعت بالا، نتايج مورد نظر کاربر را نمايش دهد. دقيقا دو ويژگي دقت و سرعت را پس از تحقيقات فراوان، در مرغ مگس خوار پيدا کرديم و به اين شکل، نامي هدفمند و البته جذاب براي اين الگوريتم انتخاب کرديم.
مرغ مگس خوار يکي از کوچک‌ترين پرنده‌هاي دنياست که سرعت و دقت عمل زيادي دارد. زماني که مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به ديدن بال‌هاي او نيست؛ اما برعکس انسان، اين پرنده بسيار تيزبين است و هدف خود را به سرعت شناسايي مي‌کند. مرغ مگس‌خوار، نزديک‌ترين هدف را تشخيص مي‌دهد و با سرعتي بسيار زياد به سمت آن حرکت مي‌کند. اين عملکرد در گوگل موجب بروز تغييرات محسوسي در صفحه نتايج جستجوي کاربران شده است. گوگل با راه‌اندازي الگوريتم مرغ مگس خوار، تاکيد خود را بر کلمات کليدي تعديل و بر استفاده از زبان طبيعي در نمايش داده‌ها تمرکز بيشتري کرد. الگوريتم hummingbird گوگل، معناي کلمات کليدي را جستجو و با کنجکاوي زيادي، محتواي صفحات را بررسي مي‌کند. شايد بتوان بزرگ‌ترين نتيجه به کارگيري اين الگوريتم را، زبان طبيعي مقالات ذکر کرد.

تفاوت الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل با الگوريتم پاندا و پنگوئن چيست؟

يکي از بزرگ‌ترين ترس‌هاي مديران سايت‌ها و سئوکاران، پنالتي‌ شدن توسط گوگل است؛ اما بهتر است خيال شما را راحت کنيم؛ زيرا الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل، مبتني بر مجازات (پنالتي) نيست.هدف گوگل از ابداع الگوريتم پاندا و پنگوئن گوگل، پنالتي کردن محتواي بي‌کيفيت بود، اما مرغ مگس خوار، penalty-based نيست و معناي واقعي عبارت جستجو شده را در صفحات موجود مي‌کاود و محتواي مرتبط را به کاربر ارائه مي‌دهد. نتيجه راه‌اندازي اين الگوريتم، بسيار رضايت‌بخش بوده است و گوگل به جاي ارائه فهرست نتايجي مبتني بر کلمات کليدي، نتايج مرتبط با موضوع را نشان مي‌دهد. زمينه و بافت متن، در اين الگوريتم تاثير زيادي دارد؛ زيرا مرغ مگس خوار قوه قضاوت دقيقي دارد. به همين خاطر، زمينه متن، بايد طوري تهيه شود که مرغ مگس خوار، هدف نويسنده متن را شناسايي کند. جستجو معنايي «semantic search» عبارت دقيقي براي توصيف عملکرد الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل است.
همچنين مرغ مگس خوار از روش گراف دانش که در سال 2012 توسط گوگل معرفي شد، استفاده مي‌کند تا اطلاعات جامع‌تري درباره افراد، فيلم‌ها، آلبوم‌هاي موسيقي، مکان‌ها و… به کاربران ارائه کند. 
براي آن‌که بيشتر با نحوه عملکرد اين الگوريتم آشنا شويد، در ادامه دو قابليت مهم آن را شرح خواهيم داد.

گراف دانش گوگل (Knowledge)

نمودار دانش يا همان گراف گوگل، در واقع يک دايره‌المعارف است که موتور جستجوي گوگل با هدف ارتقا کيفيت نتايج جستجوي کاربران به آن رجوع مي‌کند و به شکل يک باکس، اطلاعات تکميلي درباره مکان‌ها، افراد، موضوعات و هر چيزي که کاربر جستجو مي‌کند را نمايش مي‌دهد.

جستجوي معنايي (Semantic Search)

يکي ديگر از فاکتورهاي تاثيرگذار در عملکرد اين الگوريتم گوگل، جستجوي معنايي است. در واقع مرغ مگس‌خوار به جاي سرچ يک کلمه، با کمک اين نوع از جستجو، به دنبال معناي آن مي‌رود. راحت‌ترين و روان‌ترين تعريف براي توضيح اين قابليت، درک نيت کاربر از جستجو مي‌باشد. البته درک نيت مخاطب نيز کار چندان راحتي نيست و به چندين عامل مختلف بستگي دارد.
در جستجوي معنايي (Semantic Search) علاوه بر سابقه تحقيقات کاربران،  بعضي از عوامل ديگر نيز نقش دارند. عواملي مانند:
-محل و مکان جغرافيايي کاربر (نمايش نتايج جستجو يک کلمه در شهر مشهد و کاليفرنيا با هم متفاوت خواهند بود.)
-املا کلمه (مثلا تفاوت در جستجوي کلمات پتوس و پوتوس)
-کلمات استفاده شده در جمله
-سابقه جستجوهاي کاربران
-شباهت معنايي کلمات (مانند رستوران، فست‌فود، کترينگ)

الگوريتم Hummingbird و تاثير آن بر سئوي سايت 

اين الگوريتم مستقيما تاثيري بر سئوي سايت شما نمي‌گذارد. اگر زماني‌ هم رتبه از دست داديد يا جايگاهتان تغيير فاحشي کرد، به احتمال خيلي خيلي زياد کار مگس‌خوار نيست. اول الگوريتم‌هاي ديگر را چک کنيد. نکته اينجاست که الگوريتم مگس‌خوار بيش‌تر از اينکه تهديد باشد فرصت است براي سئوي سايت شما! 
چرا فرصت است؟ به دو دليل: اول، چون گوگل بيش از پيش به شما مي‌گويد وب‌سايت و محتواها چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند تا نظر مگس‌خوار را جلب کنند. مهم‌ترين ويژگي نزديک‌شدن گوگل به زبان طبيعي و انعطاف‌پذير و پوياي آدم‌هاست و فاصله‌گرفتن از کليدواژه‌هاي ازپيش‌‌تعيين‌شده و خشک. يعني نزديک‌شدن به اينکه وقتي فارسي‌ز‌بان سرچ مي‌کند «کافه‌هاي انقلاب»، او مي‌فهمد منظورش بهترين‌ کافه‌هاي ميدان انقلاب و آن دوروبرهاست. و دوم، شما مي‌دانيد بايد شروع کنيد و وب‌سايت را براي نوع ديگري از جست‌وجو‌ها (Conversational Search) هم بهينه کنيد. 

 بهينه‌کردن سايت براي Google Hummingbird

کار خاصي نبايد بکنيد. همچنان به سئوي کلاه سفيد ادامه دهيد و از سئوي سياه دور باشيد. تلاش کنيد تاجايي‌که مي‌توانيد از سئوي خاکستري و ترفندهاي دورزدن گوگل (مثل PBN) استفاده نکنيد. همچنان و همچنان و همچنان محتوا همه‌چيز است، محتواي خوب و باکيفيت و معتبر و جامع و کامل. همه‌ي محتواهاي وب‌سايت شما بايد باکيفيت و جامع باشند. 
چند نکته‌ي کمکي که براي بهينه‌کردن وب‌سايت براي الگوريتم مرغ مگس‌خوار مفيد است (و البته هيچ‌کدام چيز جديدي هم نيست):
-موضوع وب‌سايت، حوزه‌ي فعاليت‌ و همچنين هدف ‌از راه‌اندازي آن را خيلي شفاف و روشن اعلام کنيد. 
-براي موتورهاي جست‌وجو توليد محتوا نکنيد. کاربر را درنظر بگيريد. براي او محتوا توليد کنيد. 
-محتواي تخصصي و کاملا مرتبط با موضوع وب‌سايت و فعاليت‌هايتان توليد کنيد.
-دوران پرکردن صفحه با چند کلمه‌ي کليدي تمام شده. به  long-tailed keywords متوسل شويد. از کلمات و عباراتي استفاده کنيد که مردم واقعا به‌کار مي‌برند (تحقيق و انتخاب کلمات و عبارات کليدي و مفاهيم مرتبط بسيار بسيار مهم و حساس و دقيق است). 
-اولويت سئوي شما درک‌کردن قصد کاربران از جست‌وجو است. 
-وب‌سايتي تعاملي داشته باشيد. 
-از جزئياتي که بايد براي جلوزدن از الگوريتم‌‌هاي گوگل در سئو رعايت کنيد غافل نشويد. 

مرغ مگس‌خوار گوگل به چه چيزهايي علاقمند است؟

-از کلمات مرتبط، مترادف و هم‌خانواده استفاده کنيد
همان‌طور که گفتيم، مرغ مگس‌خوار به استفاده بيش از حد کلمات کليدي حساس است و به هيچ وجه به محتواهايي که پر از تکرار هستند، توجهي نمي‌کند. بهترين راه و البته اولين راهکار براي جلب نظر آن، استفاده از LSI مي‌باشد. به عبارتي بهتر، زماني که در حال نوشتن درمورد يک موضوعي هستيد، لازم است در ابتدا موارد هم‌معني با کليدواژه را نيز شناسايي کنيد. از اين طريق مي‌توانيد به صورت بهينه کلمه کليدي مشخص شده و هم خانواده‌هاي آن را در مطلب خود به کار ببريد.
-به تعداد کلمات محتوا توجه نکنيد!
مخاطبين شما با خواسته‌ها، نيازها و اهداف کاملا گوناگوني به سايتتان سر مي‌زنند. بنابراين، لازم است بتوانيد تا طبق خواسته‌هاي آن‌ها، تعداد کلمات محتواي خود را مشخص کنيد. درواقع محتوايي که 2000 يا 3000 کلمه است، لزوما يک مطلب ارزشمند نخواهد بود و ارزش آن زماني مشخص مي‌شود که نياز کاربران را رفع کند.
-به همکاري مرغ مگس‌خوار و رنک برين توجه کنيد
به ياد داشته باشيد که اين دو الگوريتم، همکاري بسيار نزديکي با هم دارند. به همين دليل، لازم است تمام تلاش خود را به کار ببريد تا کاربر مدت زمان بيشتري را در سايت شما سپري کند. راه‌حل اين موضوع هم آسان است. استفاده از تصاوير باکيفيت، ويدئوهاي آموزشي، اينفوگرافيک، ارائه آمار و امثال آن از جمله مواردي است که به شما در اين زمينه کمک مي‌کند.
-استفاده از نشانه‌گذاري استاندارد (Schema)
از بارزترين ويژگي‌هاي اسکيما اين است که با به‌کارگيري آن، گوگل راحت‌تر و سريع‌تر متوجه محتواي مورد جستجوي کاربر مي‌شود. در حقيقت، اسکيما نشانه‌هايي هستند که در سايت‌ها قرار مي‌گيرند تا کار موتورهاي جستجو راحت‌تر شود. در سايت (‌اسکيما) مي‌توانيد تمامي کدهاي مربوطه را ببينيد و از آن‌ها در بخش‌هاي مختلف سايت مانند صفحه اصلي، تماس با ما، ويدئوها و… استفاده کنيد.

آيا مرغ مگس خوار گوگل از جستجوي محلي استفاده مي‌کند؟

مرغ مگس خوار در دنياي طبيعت، به دنبال نزديک‌ترين و مرتبط‌ترين هدف براي شکار خود مي‌گردد. هنگامي که کاربران عبارت موردنظر خود را در گوگل جستجو مي‌کنند، مرغ مگس خوار  از گراف دانش و جستجوي معنايي استفاده مي‌کند تا دقيق‌ترين و مرتبط‌ترين نتيجه را به کاربر ارائه دهد.

آيا مرغ مگس خوار از جستجوي صوتي استفاده مي‌کند؟

يکي از روش‌هاي جستجوي عبارت در گوگل، جستجوي صوتي است. با بيان عبارت مد نظر خود، مرغ مگس خوار را براي پيدا کردن نتايج جستجو، احضار مي‌کنيد. عملکرد الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل در جستجوي صوتي با جستجوي نوشتاري تفاوتي ندارد، تنها کار را براي شما راحت‌تر مي‌کند.

پنج ترفند براي کسب امتياز از الگوريتم مرغ مگس خوار گوگل

1. بهينه سازي کلمات کليدي: از پرکردن متن با کلمات کليدي بپرهيزيد. به جاي تکرار بيش از حد کلمات کليدي، کلمات مترادف و عبارت‌هاي ترکيبي را به کار ببريد.
2. انکرتکست‌ها را با کلمات کليدي بهينه سازي کنيد: اين کار را با استفاده خلاقانه از کلمات کليدي انجام دهيد. انکرتکست‌ها کلمات مهمي هستند که در متن شما وجود دارند و کاربران را به صفحات ديگر سايت شما يا سايت‌هاي ديگر هدايت مي‌کنند و تاثير زيادي بر رتبه و سئو سايت دارند.
3. توليد محتواي متنوع: فراموش نکنيد که ارائه اطلاعات مفيد به کاربران، هميشه موجب تمايز شما با رقبايتان خواهد شد. محتواهاي مد نظر خود را در اندازه‌هاي مختلف توليد کنيد تا کاربران از خواندن مقالات شما به هدف خود دست پيدا کنند.
4. از چندرسانه‌اي‌ها و تصاوير استفاده کنيد: اضافه کردن محتواي تصويري موجب افزايش کيفيت مطلب توليدي شما مي‌شود.
5. استفاده از schema markup : اسکيما سيستم نشانه‌گذاري و نوعي ميکروديتا است که توضيحات پيشرفته‌تري درباره محتواي صفحه به کاربران ارائه مي‌کند. کدهاي اسکيما موجب مي‌شود که سايت شما راحت‌تر در گراف دانش گوگل، شناسايي شود و لينک دريافت کند. در تصاوير، تاريخ انتشار، عنوان صفحه و… مي‌توانيد از اسکيما استفاده کنيد.

جمع بندي

گوگل به منظور رضايت بيشتر کاربران، قوانيني را در جهت بهبود وضعيت وب سايت ها و محتواهاي منتشر شده، وضع کرده که به آن ها الگوريتم گفته مي‌شود. ايجاد الگوريتم مرغ مگس‌خوار، نشان از قدرتمندي هوش مصنوعي در شناخت نيازها و همچنين تشخيص اهداف کاربران در زمان جستجو دارد. در صورت رعايت نکاتي که در مقاله فوق ذکر شد، مرغ مگس خوار را به سايت تان علاقمند ‌مي‌کند و به او اين اطمينان را مي‌دهد که خواسته کاربر براي شما مهم است و عميقا متوجه منظور او هستيد، در مقابل مرغ مگس خوار هم وب سايت تان را در اولين نتايج گوگل نمايش مي‌دهد

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.