Background

USP چیست؟

USP چیست؟

USP چیست؟

USP که مخفف عبارت Unique Selling Proposition یا Unique Selling Point است، در واقع قلب تپنده تبلیغات به شمار می رود و بدون آن، نمی‌توان انتظار تبلیغ موفقی داشت. مجموعه‌ای از ویژگی‌ها که باعث تمایز و برتری شرکت یا فروشگاه شما نسبت به سایرین در صنعت شما می‌شود. شمار به‌ندرت می‌توانید صنعت یا سرویسی را پیدا کنید که در آن هیچ شرکتی فعالیت نکرده باشد و یا رقیبی در آن صنعت برای شما نباشد. با وجود رقبا، مشتریان از شما می‌پرسند "چرا باید از شما خرید کنم؟" پاسخ شما باید  USP تان باشد.
USP توضیح می‌دهد که محصول شما چه تفاوتی با سایرین دارد و چرا وجوه تمایز، آن را بهترین انتخاب ممکن می‌کند.
این، همان پیشنهاد شماست و دیگر رقیبانتان آن را پیشنهاد نمی‌کنند. USP، می‌تواند شامل کیفیت بالاتر، قیمت پایین‌تر، تجربه مشتری بهتر یا خلاقیت در فناوری باشد.
اگر نتوانید «عبارت منحصر به فرد فروش» خود را مشخص کنید، اوقات سختی را در متقاعد کردن مشتریان آینده خود خواهید داشت تا به جای خرید از رقیبان، از شما خرید کند.

USP دقیقاً تعیین کننده تفاوت شما با رقیبانتان است و البته دلیلی برای اینکه مشتری احتمالی می‌بایست به سراغ شما آمده و از سرویس شما بهره گیرد. اگر در تعریف USP خود موفق عمل نکنید، در واقع تبلیغاتی بدون قلب انجام داده اید و این یعنی تبلیغ انجام شده اصلاً زنده و گیرا نخواهد بود! و تبلیغ بدون گیرایی، بیشتر یک نوع ضربه به برند بیزینس شماست تا فعالیتی مفید در راستای ارتقاء آن!


مراحل ایجاد یک USP

۱- تحقیق کنید

بدون دانستن موارد عرضه شده توسط رقیبان قادر نخواهید بود، وجه تمایز و برتری ایجاد کنید. بنابراین اولین اقدام شما بررسی رقبا است. پنج نمونه از برترین رقبای خود را بررسی کنید و برترین USP آن‌ها را لیست کنید. آیا رقبای شما ارزان‌ترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند یا بهترین محصول ممکن را عرضه می‌کنند. برای ایجاد USP لازم است شما بر خلاف آن‌ها عمل کنید.
هم‌چنین آنچه که مشتریان درباره رقبای شما می‌گویند را بررسی نمایید. آیا هیچ نارضایتی از آن‌ها وجود دارد و شما چگونه می‌توانید از این امتیاز استفاده کنید. صحبت‌های مشتریان و آنچه که از شما عنوان می‌کنند می‌تواند به تهیه شخصیت تجارت شما کمک نماید. این موضوع شما را یاری می‌کند که موضوع حائز اهمیت برای مشتریان را متوجه شوید و همان را به ایشان عرضه کنید. شاید ارزان بودن خدمات برای مشتریان در درجه اول اهمیت مطرح نباشد، بنابراین پیشنهاد قیمت پایین، بیهوده و فاقد بازخورد خواهد بود.

۲- مزایای واقعی را کشف کنید

بزرگ‌ترین مزیت رفتن به Starbucks این است که محیطی جالب برای ملاقات دوستان یا انجام کار در اختیار شما قرار می‌دهد. شما تنها قهوه نمی‌خرید بلکه شما هزینهِ خاطره‌ای که در آنجا تجربه می‌کنید، را می‌پردازید. مزیت خرید یک مک بوک این است که شما نگران نمایش صفحه آبی که سیستم قفل کرده، را ندارید. شما رایانه را نمی‌خرید بلکه هزینه کارآیی را می‌پردازید. خریداران برای مزایا خرید می‌کنند، نه برای امکانات. برای من مهم نیست که ram  رایانه چقدر است، اگر سیستم من کُند و با مشکل کار کند.

۳- وجه یونیک بودن را پیدا کنید

در عین اینکه لازم نیست محصول یا خدمات شما یونیک باشد، لازم است مزیت و ارزش شما یونیک باشد. در مرحله قبل ممکن است تعداد زیادی مزیت پیدا کنید که به مشتریان خود ارائه می‌دهید. ممکن است شما بهترین محصول را در مناسب‌ترین زمان به مشتریان خود ارائه دهید اما اگر رقبای شما هم همین‌طور خدمات ارائه دهند یا حداقل همین ادعا را داشته باشند، شما یونیک نخواهید بود. از تحقیقات خود استفاده کنید و مزایای خود را با رقبا مقایسه کنید. اگر مزیتی وجود دارد که رقبا دارند و شما فاقد آن هستید، مشکلی وجود ندارد. این همان وجه تمایز شما با سایرین است. وجه تمایز شما می‌تواند از کیفیت محصول باشد تا خدمات به مشتریان.

۴- ساده برگزار کنید

شما ۷ ثانیه فرصت دارید که مخاطب وب‌سایت یا فروشگاه خود را جذب کنید. USP شما اولین عنصری است که بازدیدکنندگان می‌بینند بنابراین آن را واضح و صریح نشان دهید. هیچ کس متون طولانی را نمی‌خواند بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن USP خود را عرضه کنید.

۵-  الهام بگیرید

“30 minutes or it’s free!”
پیتزا دومینو در آمریکا با این شعار مطرح و مشهور شد. این فست فود نوع پیتزای جدیدی یا حتی بهترین نوع پیتزا را عرضه نمی‌کند. آن‌ها یک پیتزای معمولی با متریال عادی عرضه می‌کنند. اما USP آنها این است که یا در کمتر از ۳۰ دقیقه پیتزا را به شما تحویل می‌دهند یا در صورت تأخیر بیش از ۳۰ دقیقه پیتزای شما مجانی است.

۶- بازاریابی کنید

USP شما هسته و زیربنای کسب‌وکار شماست در نتیجه باید همه‌جا باشد. آن را در وب‌سایت خود قرار دهید و به‌ویژه در صفحه اصلی، اما اگر در سایر صفحات باشد بهتر است. در شبکه‌های اجتماعی، در وسایل و هدایای تبلیغاتی خود، در بسته‌بندی و هرجا که مشتریان در تماس با برند شما هستند، USP خود را قرار دهید.

USP را کجا به کار گیریم؟

بعد از موفقیت در تعیین USP، حال باید دید در تبلیغات جای آن کجاست؟ در تمام استراتژی‌های تبلیغاتی که به کار می‌گیرید،‌حتماً توجه داشته باشید که اصلی‌ترین قسمت آگهی را به نمایش USP تخصیص دهید. مثلاً جمله اصلی و مشخص موجود در بنر گرافیکی‌تان، یا عنوان آگهی ادوردزتان و.
USP دقیقاً باید چیزی باشد که مشتری به دنبال آن است و نه چیزی که شما به دنبال آن می‌گردید!

مزایای USP قوی

در اینجا به بررسی دستاوردهای USP قوی برای تجارت و کسب‌وکار شما می‌پردازیم:

-ساخت برند

در ساده‌ترین تعریف برند، فکری است که مردم درباره شما می‌کنند. با  USP قوی مشتریان درباره شما متفاوت می‌اندیشند. مجموعه شما فقط یک کافه نیست بلکه محلی است برای آشنایی و دیدار با افراد خاص. شما فقط کامپیوتر نمی‌فروشید بلکه سیستمی عرضه می‌کنید که با کیفیت‌ترین سیستم بازار است. نیازی به توضیح شرکت‌های فوق نیست زیرا برند آنان به خوبی شناخته شده است.

-از شما در برابر رقابت بر سر قیمت محافظت می‌کند

قیمت یک قهوه در استارباکس را در نظر بگیرید یا قیمت یک مک بوک، این قیمت‌ها چهار یا پنج برابر گران‌تر از قیمت مشابهین خود هستند اما افراد هم چنان آن‌ها را می‌خرند چرا که یونیک هستند.

-افزایش زنگ خور و فروش

غالباً مهم‌ترین هدف هر شرکت یا فروشگاه همین است. افزایش درآمد و فروش با داشتن یک  USP خوب امکان‌پذیر است.  زمانی که مشتری به وب‌سایت شما مراجعه می‌کند و بلافاصله متوجه پاسخ سؤال "چرا باید از شما خرید کند؟" نمی‌شود، و وب سایت شما را ترک می‌کند. شما تلاش زیادی می‌کنید و گاهی هزینه بالایی صرف می‌کنید که کاربر را به فروشگاه یا سایت خود هدایت کنید  اما بعد از مراجعه کاربر آنها را از دست می‌دهید.

مزیت‌های رقابتی شما چیست؟

شما باید بتوانید یک یا دو ویژگی را که کسب‌وکار شما در آن به خوبی عمل می‌کند، استخراج کنید. لیستی از رقیبان خود بسازید و ببینید چه نیازهایی را دارند.
سپس، بررسی کنید که رقیبان شما، در لیست نیازها با چه کیفیتی عمل می‌کنند. جایگاه خوب فردی در بازار به این معنا نیست که وی به تعهدات خود هم پایبند بوده‌است. اگر شما بتوانید در آن نیاز خاص، بهتر عمل کنید، مبنایی قوی برای شما خواهد بود که به بازار وارد شوید.

به گرایشات داغ در حرفه خود نگاهی بیندازید

شما باید در جستجوی رفع احتیاجاتی باشید که کسی به آنها توجهی نکرده است و همزمان با آن هم به گرایشات کلیدی در حرفه خود نگاهی بیاندازید. شناخت گرایشات فعلی در بازه زمانی ۵ ساله خیلی مهم است. شما در این زمان می‌توانید مزیت‌های خود را در این حوزه‌ها، توسعه دهید.

تست و اصلاح USP

با جمله قوی USP شروع کنید. با تعدادی از مشتریان بالقوه خود صحبت کنید تا بازخوردی از تفکرات خود و جایگاه برند خود را به دست بیاورید. در نتیجه چنین مصاحباتی، باید بتوانید بهترین عبارت خود و دلایل متقاعد کننده برای انتخاب آن را پیدا کنید.

چگونه با USP خود ارتباط برقرار کنید؟

ممکن است شما وب سایت، لوگو یا کمپین تیلیغاتی آنلاین راه‌اندازی کرده باشید، به هر حال USP شما، باید از توسعه شرکت و استراتژی بازاریابی شما استخراج شود. همیشه در مورد تصویر ارائه شده و فعالیت‌های خود، از خودتان بپرسید که آیا با مزایای پیشنهادی شما، ارتباط برقرار می‌کند یا نه؟
از USP خود استفاده کنید و خود را بر صدها رقیب و فروشگاه موجود برتری دهید. هیچ‌کس به شما شانس دوباره و فرصت مجدد نمی‌دهد اگر شما همانند سایرین باشید. اما اگر به آن‌ها وجه تمایز و نقطه برتری خود را نشان دهید، هرگز شما را فراموش نخواهند کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر ادعایی دارید، حتماً آن را انجام دهید زیرا در صورت عدم پایبندی شما به ادعایتان تأثیر خیلی بدی بر شهرت شما دارد و باعث تبلیغات منفی می‌شود.

مقالات پیشنهادی

0 نظر

نظر خود را ثبت نمایید

نظر شما با موفقیت ثبت گردید و پس از تایید مدیر سایت در همین صفحه نمایش داده خواهد شد.